New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

31 Julai 2009

Salam Takziah.....

Assalamualaikum.....

Daripada Allah Kita Datang, KepadaNya juga kita kembali.

Takziah diucapkan kepada seluruh ahli keluarga YB Dato' Haji Hamdan Abdul Rahman kerana kembalinya ke Rahmatullah Allahyarham pagi tadi.

YB Hamdan adalah ADUN Permatang Pasir di Parlimen Permatang Pauh. Allahyarham menghembuskan nafas terakhir dikelilingi keluarga di IJN jam 6.30 pagi tadi.

Allahyarham telah seminggu berada di IJN untuk menjalani rawatan susulan akibat kesakitan di bahagian jantung kembali setelah menjalani pembedahan sebelum pilihanraya umum ke 11 tahun 2003 di Hospital Besar Pulau Pinang.

Pada Pilihan raya ke 12 lalu beliau sekali lagi menang dengan majoriti besar mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) sekaligus mengekalkan kemenangan tiga penggal berturut-turut bersama Ahli Parlimen Permatang Pauh, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Allahyarham menjadi Pesuruhjaya PAS Negeri selama 11 tahun setelah pemergian allahyarham Tuan Guru Haji Zabidi Ali penghujung tahun 1980 an. Beliau seorang yang dedikasi dan merupakan pejuang yang sanggup berkorban apa sahaja termasuk harta benda kerana memartabatkan Islam

Baru-baru ini Allahyarham dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri yang membawa gelaran Dato' sempena ulangtahun Tuan Yang Terutama Dato' Seri Utama Dr Abdul Rahman Abbas yang ke 71..

Semoga roh Allahyarham ditempatkan dikalangan orang2 beriman serta para syuhada.

Alfatihah.....

baca lagi

Selamat Hari Pahlawan

Assalamualaikum.....


 Demi negara yang tercinta
Di curahkan bakti penuh setia
Demi raja yang disanjung tinggi
Kesetiaan tak berbelah bagi


Kepada pemimpin kepada rakyat
Khidmat diberi penuh taat
Sama bekerja sama berusaha
Setia berkhidmat untuk semua


Rela berkorban apa saja
Amanah bangsa tetap dijaga
Kami berikrar penuh setia
Untuk agama, bangsa dan negara



30 Julai 2009

Selamat Berjaya

Assalamualaikum.....

Selamat Menjalani Temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran buat suami tercinta.

Semoga temuduga yang dijalani pada pagi ini akan dihadapi dengan tenang & beroleh kejayaan.

Amin.....

28 Julai 2009

Assalamualaikum.....

Selamat Ulangtahun Kelahiran ke 42 buat Ateh saya, Hasnah bt Kassim pada hari ini.

Semoga kehidupan Ateh, Bai Shukri & anak2, Puteri Nasreen & Aniq Khan akan dilimpahi rahmat, dimurah rezeki serta panjang umur.

Ateh & anak sulungnya.

Ateh saya semasa belum berkahwin dahulu, saya melihat dia seorang yang agak garang, pemarah, sering moody2. Sebagai adik2nya bukan setakat dileteri tetapi kadang2 tangannya hinggap juga kebadan kami.

Tetapi selepas berkahwin, sikapnya berubah. Dia menjadi periang, lemah lembut, penyayang serta tidak marah2 lagi.

Walaupun kadangkala Ateh mengadu juga pada saya kesempitan hidup yang mereka sekeluarga lalui, tapi saya percaya kasih sayang sesama mereka akan melenyapkan semua kesusahan itu seperti yang saya sekeluarga alami selama 20 tahun ini.

Walaupun hidup tidak semewah mana, tapi hati senang & bahagia. Tiada apa lagi yang membahagiakan selain bersama insan2 tersayang yang selalu berada disekeliling kita......

Kepada Ateh, selamat ulangtahun kelahiran, semoga panjang umur, dimurah rezeki & bahagia selalu bersama keluarga tersayang.

23 Julai 2009

Selamat Ulangtahun Sayang.....


Assalamualaikum.....


Dia Yang Ku Kenal….

Di sebuah Kampong yang dikelilingi sawah padi, 43 tahun yang lalu.....


Sebuah keluarga sedang menanti kelahiran orang baru dalam keluarga. Pasangan Hassan & Jamaliah sedang menanti kelahiran cahayamata baru setelah memiliki 7 cahayamata sebelum ini.

Setelah dikurniakan 6 cahayamata perempuan & 1 lelaki, akhirnya pada tanggal 23 Julai 1966 di Hospital Besar Alor Setar, lahirlah orang baru yang dikandung selama ini. Kelahiran seorang putera yang akhirnya menjadi anak bongsu kesayangan dalam keluarga.

Lahirnya tidak cukup bulan, kata seorang saudara hanya sebesar botol kicap sewaktu bayinya. Menetap pada tempoh waktu yang agak lama di Hospital.

Membesar sebagai anak lelaki bongsu, dikelilingi Kakak2 & Abang tentulah menjadikan Si Bongsu ini membesar dalam suasana yang penuh kasih sayang keluarga. Hidup dalam suasana serba sederhana sebagai anak petani, di sebuah Kampung peninggalan keluarga di Kampung Kubang Jelai, Tokai Kedah.

Si Bongsu ini dididik dengan penuh ketegasan oleh Bonda tercinta. Di sayangi oleh Ayahanda tersayang, juga amat diberi perhatian oleh saudara yang lain.

Mendapat pendidikan awal.di Sekolah Kebangsaan Haji Abd Rahman, Tokai yang diasaskan Tok Wan Si Bongsu . Kemudian menyambung pendidikan Sekolah Menengah di Maktab Mahmud Alor Setar sehingga tamat tingkatan 5.

Sebentar Cuma menyambung pengajian di tingkatan 6, Si Bongsu telah nekad menerima tawaran kerja sebagai guru sandaran nun jauh di selatan tanah air. ( khabarnya Si Bongsu ingin mengumpul wang untuk meminang sibuah hati )….

Negeri Johor Darul Takzim menjadi pilihan memulakan karier pekerjaan sebagai pendidik. Bermula 1987 memulakan penghidupan dirantau orang. Menghadapi suka duka kehidupan sebagai anak rantau….

Entah kenapa kasih yang disemai sejak dialam persekolahan akhirnya menuju kemusnahan. Si Bongsu merasa amat terluka, kecewa, hampa. Hidup seakan tidak bermakna ketika itu. Tiada lagi seri diwajahnya.

Ketika itu muncul seorang gadis polos, yang juga anak didiknya hadir cuba mengubat jiwa luka. Tiada rasa cinta pada mulanya. Sudah dikatakan jodoh akhirnya ketentuan Tuhan Si Bongsu bertemu jodoh dengan si gadis polos.

Menghadapi suka duka, pahit getir sebelum perkahwinan. Begitu juga setelah perkahwinan, bermacam suka duka yang Si Bongsu hadapi bersama si isteri hingga dikuniakan 7 anak. Disebalik kepayahan menghadapi dugaan, setiap kejayaan yang dikecapi disambut dengan penuh syukur.

Dan kini ketika usia meningkat setahun lagi, semoga Si Bongsu akan terus hidup dikelilingi kasih sayang sejati isteri & anak2…..

Semoga Allah melimpahi barakah dalam kehidupannya… Amin



Buat abang, terimalah hasil nukilan ayang yang tak seberapa ni sekadar seadanya. Tiada apa yang istimewa dapat diberi sempena ulangtahun abang kali ni. Hanya doa yang akan sering mengiringi hari2 mu...


Salam Sayang....



19 Julai 2009

Salam Tahniah

Assalamualaikum.....

Tahniah kepada Johan Qari & Qariah Tilawah Al Quran Peringkat Kebangsaan malam tadi. Majlis yang diadakan di Universiti Teknologi Petronas, Seri Iskandar sejak 14 Julai yang lalu adalah kali yang ke 52.

JOHAN Qari disandang oleh Awangku Omar Asfuaddin Awang Hamdan  dari Sarawak, manakala Johan Qariah disandang oleh Sharifah Kasif Fadzillah Syed Baiduzzaman dari Perak yang juga Johan Qariah tahun lepas.

Tuanku Sultan Perak,  Sultan Azlan Shah & Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun telah mencemar duli menyampaikan hadiah kepada para peserta Tilawah kali ke 52 ini.  

Johan Qari & Qariah bersama hadiah masing2

Salam Takziah... Bantu Mereka!

Assalamualaikum.....


Sekolah Integrasi Faizin (SAIF) Guar Chempedak telah terbakar kira jam 10.00 pagi 17 Julai kelmarin dan menyebabkan kerugian yang sangat teruk . Anggaran pihak bomba sebanyak RM550,000.

Pengerusi Lembaga Tadbir SAIF, Ustaz Mussodak Haji Ahmad menjelaskan bahawa kebakaran itu telah mengakibatkan pejabat pentadbiran sekolah, bilik lembaga tadbir, bilik mudir , bilik guru , perpustakaan dan dua buah bilik darjah musnah.

Turut terlibat adalah 11 unit komputer termasuk dua unit komputer pentadbiran sekolah dan guru, 1 unit mesin fotostat yang baru dibeli, peralatan perabot antaranya meja mudir, meja kerani dan kaunter serta beberapa buah almari, 65 unit meja dan kerusi murid. 

SAIF adalah di bawah pentadbiran Muassah Darul Ulum dan diuruskan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah yang memulakan sesi persekolahannya pada 1 Januari 2006. Sekolah ini ditubuhkan hasil daripada penggembelingan tenaga pemuda, masyarakat setempat, intelektual yang inginkan penggabungan atau kesepaduan pendidikan agama, sains, tahfiz dan teknik pembelajaran dan pengajaran terarah.

Kini mempunyai 217 pelajar terdiri dari 145 putera dan 72 puteri dari tahun satu hingga empat sementara bilangan guru pula seramai 17 orang dan 8 staf.

Ustaz Musoddak berkata, bagi mereka yang ingin menyumbang boleh salurkan melalui akaun Bank Islam : Tabung Pembangunan SAIF no. akaun 02084010028830. Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut sila hubungi Ustaz Musoddak di talian 012-4827563 atau Setiausaha Lembaga Tadbir sekolah, Ustaz Mohamad Ismail(019- 4227323).



18 Julai 2009

Salam Takziah

Assalamualaikum.....

Salam takziah buat Saudara Khairel Khamis yang telah kembali ke Rahmatullah pada jam 5.20 pagi semalam.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada usia 53 tahun akibat sesak nafas. 

Allahyarham Khairel Khamis yang juga abang kepada penyanyi Azizul Khamis sebelum ini mengidap penyakit darah tinggi, kencing manis & gout.

Masa saya muda2 dulu minat juga dengan penyanyi Azizul Khamis yang seangkatan dengan penyanyi Salwa Abd Rahman, Azlina Aziz, Razif Ismail, Ben Nathan, Shidee & ramai lagi.

Semoga Allahyarham Khairel Khamis ditempatkan dikalangan orang2 beriman.

Alfatihah.....

p/s: gambar diatas adalah adik kepada Allahyarham, penyanyi Azizul Khamis.

17 Julai 2009

Sahabat.....

Assalamualaikum.....

Petang tadi saya dikunjungi seorang sahabat, semasa saya menetap di Telok Bahang dulu. Kami masih bersahabat sampai sekarang. Minggu lepas pun dia datang kerumah kerana ada urusan dengan suami saya. Dia & suami saya mengajar kelas KAFA ditempat yang sama di Telok Bahang dulu dan sekarang di SAR Masjid Tuan Guru Tanjong Tokong.

Petang tadi dia datang kerumah saya meminta membantu dia mengupdate blog Tabika Perpaduan yang dia hasilkan atas bantuan suami saya sebulan yang lepas. Dia tak berapa faham masa suami saya ajar dulu. Saya pun tunjuk serba sikit apa yang dia nak tahu aja. Sebab dia dah berguru dulu dengan suami saya so susah sikit saya nak mulakan pembelajaran...

Sebenarnya persahabatan kami pernah tercalar kira2 5 tahun dulu. Sebenarnya perselisihan itu berlaku akibat salah faham dan salah faham itu agak lama terpendam tanpa ada usaha untuk memperbaikinya.

Secara peribadi saya agak sedih ketika krisis itu berlaku. Rasa sedih sangat, semasa itu saya asyik tertanya2 kenapa sahabat saya ini lebih mempercayai orang lain tanpa meminta penjelasan dan sebab musabab dari saya.

Walaupun perkhabaran yang didengarnya adalah dari orang yang rapat dengan saya tetapi bagi saya adalah tidak adil dia tidak bertanya kepada saya dulu. Ketika itu saya percaya jika dia berada ditempat saya mungkin sebagai perempuan dia juga akan melakukan perkara yang sama dengan saya ataupun mungkin lebih dasyat lagi.

Tetapi Alhamdulillah entah bagaimana ianya berlaku, tiba2 ukhwah kami bercantum semula. Dan kami masih bersahabat sampai sekarang, saling kunjung mengunjungi semula.

Kepada sahabat saya tu saya ucapkan terima kasih kerana kita masih bersahabat.


anak2 sahabat saya yang sudah saya anggap seperti anak2 saya

16 Julai 2009

Zihar

Assalamualaikum.....

 Sewaktu ke Hulu Yam 2 minggu sudah, dalam pada bersembang2 kosong Saya, Hanim & Angah entah macammana tiba2 bersembang pasal zihar.

Hanim agak terkejut kerana tidak pernah dengar katanya. Saya pula tidak berapa tahu camna nak menjelaskan. 

Angah pula tahu tapi agak teragak2 nak menerangkan pada kami. Suami saya yang tentu arif hal2 begini pula tidak  ada bersama kami dalam perbualan ketika itu.

Dan baru sebentar tadi ketika melawati blog Nisa' Penang, saya terjumpa maklumat tentang zihar ini. 

Buat Hanim & sesiapa lagi yang mungkin belum tahu hal2 hukum hakam berkaitan zihar ni sila klik sini ok....


Lelaki oh! Lelaki.....

Assalamualaikum.....

Merajuk selepas permintaannya untuk beristeri dua ditolak isterinya seorang lelaki di Ampang mengamuk & berkurung didalam rumah sebelum mengugut hendak meletupkan diri dengan tong gas didalam rumah apabila dipujuk oleh pihak keselamatan selama lima jam.



Apalah perangai lelaki macam tu. Malang betul isteri dia & bakal isterinya tu. Camna nak pikul tanggungjawab berat, sedangkan baru diduga camtu pun dah mengamuk sampai nak bunuh diri & menyusahkan orang lain.


Sebenarnya lelaki pun ada tahap menopous macam orang perempuan tetapi dikenali sebagai andropous. Bila umur seseorang lelaki meningkat 40 keatas, akan berlaku juga gejala2 kuat merajuk, sensitif, mahukan perhatian, manja berlebihan, susah nak faham apa kehendaknya yang bertukar2 dan lain2 lagi.


Cuma bagaimana cara lelaki itu menangani gejala itu, seperti gejala yang dialami oleh orang perempuan juga.


Tetapi sebagai orang Islam yang mengaku beriman, umur menuju warga emas adalah masa untuk mendekatkan diri pada Allah, memperbanyakkan amalan2 ibadah, melengkapkan apa yang kurang dalam diri untuk menuju alam yang kekal abadi.


Kalau nak guna pepatah orang putih " life before 40 ?" , untuk melakukan perkara2 mungkar, mencari isteri baru konon nak mengubah selera sedangkan rumah kata pergi, kubur kata mari, tu pepatah orang yang tak beriman.


Sepatutnya lelaki yang hilang iman, arah hidup ini, berpatah balik melihat anak2 yang sudah memberi menantu & cucu kepada mereka. Mereka patut melihat uban yang sudah memutih dikepala.


Curahkanlah sepenuh kasih sayang yang ada kepada isteri & anak2.


Saya rasa lelaki diatas mungkin mengalami gejala2 andropous kot...


Bagus juga kalau dia berjaya letupkan diri dengan tong gas tu, kurang sikit lelaki sewel yang sakit mental kat muka bumi ni....




15 Julai 2009

Akhirnya.....

Assalamualaikum.....

Akhirnya, runtuh juga rumahtangga yang dibina sejak sekian lama.

Terlerai juga ikatan yang dijalin dengan penuh kasih sayang, cinta berahi yang suci selama ini. 

Dengan talak 1 yang dilafazkan oleh sang suami, jatuhlah talak keatas sang isteri.

Tiadalah lagi perkongsian susah senang, suka duka, gelak tawa, ria tangis yang dilalui selama ini.

Tiadalah lagi teman dipembaringan dikala gelap malam menjelma.

Tiadalah lagi tempat untuk anak2 menumpang kasih.

Sudah pasti selepas ini sang ibulah yang akan menjadi ayah & juga menjadi ibu.

Jika itu sudah disuratkan, hanya doa semoga kedua2 pihak akan tetap berbaik demi anak2.

Walaupun perceraian itu halal namun ianya dibenci Allah. Tetapi mungkin itu jalan terakhir untuk menyelesaikan kekusutan yang membelit. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.

Jika benar keruntuhan ini angkara orang ketiga, berhatilah2.

Kita takkan bahagia jika bahagia itu dibina atas penderitaan orang lain.

baca lagi


Selamat Ulangtahun Kelahiran



Assalamualaikum.....



Acik saya bersama Johan dihari perkahwinan Johan



Masih belum terlewat rasanya saya titipkan disini ucapan Selamat Ulangtahun Kelahiran buat Acik saya & Adik saya Johan yang jatuh pada hari yang sama semalam, 14 Julai.


Acik saya yang lahir pada 14 Julai 1966 meningkat lagi umurnya semalam. Semoga dengan pertambahan usia, hidupnya akan bertambah baik dari masa kesemasa.


Diwaktu saya kecil, Acik memang banyak memainkan peranan penting dalam hidup saya. Segala bantuannya pada saya takkan saya lupakan seumur hidup. Selamat sejahtera buat Acik, semoga panjang umur & murah rezeki.



Johan & Isterinya Suryani dihari bahagia mereka



Manakala Adik saya Johan yang lahir pada 14 Julai 1980 pula genap usianya 29 tahun semalam. Dikelilingi isteri & 2 anak lelaki semoga Johan juga akan bahagia sentiasa dunia akhirat bersama keluarganya.


Semoga panjang umur, murah rezeki buat Johan sekeluarga...


Salam sayang buat keluarga yang dirindu selalu walau dimana kalian berada,
dari Penang with love.






14 Julai 2009

Tahniah Abe Uji

Assalamualaikum.....



Tahniah diucapkan kepada calon Pas N41 Manek Urai, Saudara Mohd Fauzi Abdullah atau Abe Uji diatas kemenangannya dalam PRK tersebut.

Syukur Alhamdulillah, Pas berjaya mengekalkan DUN Manek Urai walau dengan majoriti yang nipis.

Pas menang dengan memperolehi 5348 undi menewaskan calon BN Tuan Aziz Tuan Mat yang hanya memperolehi 5283 undi.



Pas menang dengan majoriti yang amat tipis iaitu 65 undi.



Tahniah & selamat bertugas dengan penuh amanah kepada yang menang, kepada yang tidak menang selamat bermuhasabah diri kearah yang lebih baik.



Tahniah kepada semua para petugas yang telah bertungkus lumus sejak dari penamaan calon hingga selesai pengundian.





kemenangan dirai, amanah harus dipatuhi


13 Julai 2009

Jadilah Resmi Padi, Semakin Tunduk Semakin Berisi....

Assalamualaikum.....



Esok penamat perang PRK N41 Manek Urai antara BN & PAS. Setelah seminggu bertungkus lumus berkempen bagi memenangkan calon Parti masing2, esok adalah kemuncak segala penat lelah para petugas kedua2 pihak akan berakhir.


Samada PAS @ BN yang berjaya esok adalah penentunya. Selamat mengundi kepada semua penduduk Manek Urai. Buatlah pilihan yang bijak.



Dalam keadaan gawat2 ni, saya tak berniat pun untuk menjengah2 kesana. Biarlah sahabat2 yang lebih berkemampuan mencurah bakti.


Saya hanya meninjau2 maklumat2 & berita2 terkini melalui pelbagai saluran yang ada. Maklumat dihujung jari telunjuk. Klik sahaja mana2 laman web kita akan tahu segala macam maklumat yang dipaparkan tanpa perlu ke Manek Urai. Cuma mungkin suasana kemeriahannya tak dapat kita rasakan dengan sebenar2nya.


Apa yang ingin saya kongsikan di post saya kali ini adalah sekadar sedikit teguran & peringatan kepada sesiapa yang terlibat khususnya PAS yang bersama dengan kepimpinan Ulama'. BN biasalah... UMNO khususnya yang merupakan parti tunjang BN merasakan kerajaan adalah parti, parti adalah kerajaan. Sebab itulah mereka sewenang2nya menggunakan hak milik kerajaan yang turut dipunyai oleh semua ahli berlainan fahaman politik yang turut membayar cukai.


Mungkin apa yang berlaku tanpa disedari pihak yang terlibat atau sesiapa yang berada disekelilingnya.


Saya melihat setiap kali Pilihanraya samaada Umum atau Pilihan Raya Kecil, masalah yang berlaku adalah menggunakan jentera kerajaan untuk berkempen. Yang mana perkara ini selalunya banyak digunakan oleh Parti yang memerintah.


Mereka seolah2 tidak tahu atau tidak mahu ambil tahu ataupun pura2 tidak tahu untuk membezakan yang mana jentera parti & yang mana jentera kerajaan. Hak milik kerajaan digunakan semahu2nya untuk berkempen. Amat tidak adil pula jika sumber itu tidak pula boleh digunakan sama oleh pihak lawan. Itu perkara biasa.


PERINGATAN KECIL buat pimpinan Ulama' yang saya sayangi : Tanpa disedari dipihak kita juga kadangkala melakukan salah guna jentera kerajaan ni.


Sekadar beberapa contoh kecil, seperti yang berlaku di Kedah setelah PR memerintah .


PASTI yang berada dibawah Dewan Pemuda PAS pernah mengadakan Karnival di Sri Mentaloon tidak lama dahulu. Saya tak pasti Karnival sukan atau Ihtifal. Sedangkan kita semua tahu PASTI adalah hak milik Parti sedangkan Sri Mentaloon, kediaman rasmi MB adalah hak milik rakyat Kedah yang berbagai fahaman politik. Bagi pendapat saya yang kerdil ini tidak sepatutnya majlis Parti diadakan di Sri Mentaloon tetapi tidak menjadi hal jika ia diadakan di kediaman peribadi MB.


Begitu juga kes yang terbaru diadakan di Sri Mentaloon adalah mesyuarat badan Perhubungan Pas Kedah. Mereka bermesyuarat di kediaman rasmi hak milik kerajaan sedangkan bangunan parti ada tersergam indah di Kota Sarang Semut. Mengapa tidak mengadakan mesyuarat parti disana?


Perkara ini walaupun kecil malah pihak yg berkenaan mungkin tidak perasan pun kejadian ini. Tetapi INGAT rakyat bawahan memandang setiap perbuatan & perkataan kita khususnya pimpinan.


Itu belum lagi perkara lain hak milik kerajaan yang digunakan untuk program2 parti seperti kereta kerajaan & sebagainya. Kereta kerajaan yang dikhususkan untuk kerja2 memberi khidmat pada rakyat yang berbilang fahaman digunakan untuk program2 parti seperti ceramah, mesyuarat & sebagainya.


Sepatutnya bila hadir ke program kepartian pimpinan mesti menggunakan harta benda milik sendiri. Kereta kerajaan harus ditinggalkan. Begitu juga title sebagai pegawai kerajaan mesti ditinggalkan sebaliknya mesti hanya menggunakan title kepartian.


Hadir merasmikan program kerajaan WAJIB menggunakan jawatan seperti MB atau Exco kerajaan negeri. Tetapi hadir merasmikan mesyuarat2 atau ceramah WAJIB pula menggunakan jawatan dalam parti seperti Presiden, Timb, Naib, AJK & sebagainya.


Teguran ini hanya sekadar teguran. Terpulanglah nak diguna pakai atau tidak. Tetapi kita harus ingat nak mencapai kemenangan adalah susah tetapi mempertahankan kemenangan lagilah susah.


Rakyat sentiasa memerhati tindak tanduk kita sebagai pimpinan. Tidak salah mengecap sedikit nikmat kemenangan tetapi biar berpada2. Musuh pula sentiasa akan mengorek setiap apa yang tidak kita lakukan, tambahan lagilah jika ada sesuatu yang kurang betul dilakukan.

12 Julai 2009

" Basmi PPSMI Demi Masa Depan Pelajar "

Assalamualaikum.....

Rasa Sayang  di RTM..... jangan maraaa aaaa

Ahli panel forum basmi PPSMI

jeng....jeng....jeng....

sebenarnya nak tunjuk gambar2 dibawah ni....

pandai betul Rasa Sayang ambil posisi

masa ni jenuh baba  dok jerit depan tv, senyum2

hah... camtu ler senyum, bukan senang nak masuk tv
hehehe macam faham2 jer semua kat rumah jerit2 suruh tengok depan...
ingat senang ke nak ambik gambar dalam tv...

Ku Izinkan Dia Pergi.....




Assalamualaikum....


Alhamdulillah, akhirnya Angah dapat juga tawaran ke Universiti setelah menanti beberapa ketika. Keadaan dirumah agak kelam kabut sejak menjelang malam jumaat baru ni.


Seusai saya balik dari pasar petang di Batu Lancang untuk persiapan memasak makanan untuk Mesyuarat AJK PIBG SMKA(P) ALMASHOOR keesokan harinya, suami saya sedang menunggu dikaki tangga sambil berkata " kalut eh ".


Rupa2nya kekalutan itu berpunca dari berita yang baru dilihat di Internet.


Alhamdulillah, rupanya Angah ditawarkan melanjutkan pelajaran di Universiti Darul Iman, Terengganu Kampus KUSZA (UDM) dalam kos Diploma Pengajian Islam Syariah selama 3 tahun.


Kenapa kalut?? Yer la, mana tak kalut. Dah malam ni... Hari pendaftaran 12 Julai 2009. Nun jauh di Terengganu nu.... Kenapalah dah lewat baru kami tau yang keputusan rayuan ke IPTA diketahui hari ni? Sedangkan suratkhabar sudah berada di depan pintu sejak awal pagi lagi.


Persoalannya... macamana nak hantar Angah ke sana? Dahlah tengah2 bulan! Terkejut tergempar pulak! Masa suntuk! Mana nak cari belanja untuk segala macam persiapan&perbelanjaan. Dahlah baru minggu lepas hantar Tata ke UPSI Tanjong Malim! ....Kami bukan orang senang yang RM berkepuk di bank atau bawah bantal. ah sudah.. pening! pening!


Akhirnya setelah keputusan diambil, Angah yang sedang menyambung belajar tingkatan 6 di SMKA ALMASHOOR LELAKI, mahu menerima tawaran ini. Kebetulan sejak seminggu Angah merungut tak boleh nak ikut pelajaran tingkatan 6. Saya cuba memujuk agar dia bersabar setiap kali dia meluahkan rungutan, mujurlah tawaran ini datang.

Semalaman kami bertungkus lumus menyiapkan dokumen2 yang perlu diselesaikan. Keesokannya hari berlalu begitu pantas rasanya. Membuat pemeriksaan kesihatan, mencari tiket bas ke Kuala Terengganu, pengesahan segala macam borang. Mujurlah ada Pengetua SMKA(P) ALMASHOOR untuk mengesahkan borang2 kemasukan Angah. Terima kasih Ustazah Solehah Awang. Mujur juga pembayaran boleh dibuat dengan wang tunai masa pendaftaran nanti, kalau tak mana nak cari BIMB malam2 ni?


Perkara yang paling penting adalah kewangan... Mujurlah ada insan2 yang sudi membantu. Segala lubang&peluang yang ada kami keluarkan, kami korek & gali. I'ALAH demi pelajaran anak2 kami sanggup bergolok bergadai. Kerana tiada harta benda & kemewahan, pelajaran lah yang akan kami tinggalkan pada anak2. Setelah ditolak yuran pendaftaran RM450, selebihnya cukuplah untuk belanja Angah sementara ini.

Demi menjimatkan kewangan yang ada, saya dengan berat hati melepaskan Angah berseorangan melalui perjalanan yang jauh untuk mendaftarkan diri hari ini. Bajet perjalanan dengan kenderaan sendiri lebih baik kami gunakan untuk yuran pendaftaran & perbelanjaan Angah disana. Demi menyedapkan hati juga saya berkata ah! tak apa, anak lelaki!


Persiapan yang amat ala kadar dari soal pakaian, barangan peribadi & sebagainya. Angah bawa apa yang ada saja untuk sementara. Sepanjang saya & kak uda membantu menyiapkan barang2 dia, memang rasa sedih sangat. Amat ala kadar & serba kekurangan. Tapi saya cuba menyembunyikan rasa sedih itu.


Dengan persiapan yang ala kadar itulah Angah berangkat menuju destinasi jam 9 malam tadi dengan Bas Cepat Express. Bermulanya perjalanan Angah di Stesen Bas Sungai Nibong. Hanya di situ saja yang mampu kami hantar perjalanan baru Angah sebagai Mahasiswa. Akhirnya kesedihan & keharuan saya tumpah juga di Stesen Bas Sungai Nibong. Maafkan mama anakku, mama tak mampu menghantar kamu ke destinasi seterusnya! Pandai2lah kamu menjaga diri, membawa diri bermula saat ini hingga 3 tahun mendatang...



p/s : Masih terngiang2 ditelinga saya sewaktu kami sekeluarga menghantar Tata mendaftar di UPSI Tanjong Malim, tahun lepas. Angah dengan selamba mengatakan pada kami, bila dia masuk mana2 nanti tak payah hantar ramai2. Lepas hantar terus balik, tak payah melepak lama2. Nah! tertunai juga hasrat dia.....



10 Julai 2009

Renungan Hari Jumaat

Assalamualaikum

Sekadar Renungan Bersama.....
Haram lelaki Islam Berjual Beli Sebaik Azan Jumaat


Haram lelaki Islam berjual atau membeli barangan sebaik sahaja azan pertama Jumaat dilaungkan bukan sahaja di perkarangan masjid malah dimana-mana jua hatta di pasaraya, restoran dan sebagainya.


Walaupun mereka yang berjual beli ini tidak mendengar azan tetapi ianya tetap haram kerana kita sudah ada segala kemudahan sekarang dengan jam, radio, takwim dan sebagainya untuk menentukan bila masuk waktu.Lelaki Islam yang menjual haram dan lelaki Islam yang membelinya juga haram.


Tetapi tidak haram jika yang menjualnya wanita Islam dan membelinya wanita Islam. Tidak haram jika yang menjualnya wanita Islam tetapi haram jika membelinya lelaki Islam.


Di Masjid Bandar Baru Senawang ada seorang sahabat yang lengkap berjubah putih dan berserban menjual air soya di luar perkarangan masjid.


Ketika azan pertama dilaungkan hingga khutbah dibaca, penjual dan pembeli sedang sibuk berjual beli. Ini adalah haram.


Bayangkan orang Islam lelaki yang sedang menikmati makan tengahari jam 1:20 tgh di KFC sementara menunggu solat Jumaat atau minum cendol di benteng, sumber rezekinya Halal tetapi waktunya Haram.


Itu yang hendak menunggu solat Jumaat, apatah lagi yang langsung tak solat Jumaat.


Ini adalah berdasarkan Firman Allah s. w. t. :"Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk kamu menunaikan sembahyang pada hari Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingati Allah dan meninggalkan jual beli. Yang demikian itulah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui".


Segelintir jemaah gemar datang lewat ke masjid, ketika khutbah kedua dibacakan baru kelihatan berduyun-duyun manusia memasuki kawasan masjid, itu pun dengan keadaan bersahaja seolah-olah khutbah itu cuma ucapan biasa. Jika terlewat kerana halangan masih boleh dimaafkan tetapi jika sengaja dilakukan, amatlah mendukacitakan.


Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya],” - Al-Jumu’ah: 9



08 Julai 2009

Tip Berguna Untuk Wanita

Assalamualaikum.....

Saya bukan anti poligami, tetapi sekadar berkongsi maklumat agar poligami yang diinginkan benar2 mengikut syariat & landasan yang telah ditetapkan.


Poligami yang akan diberkati oleh Allah adalah poligami yang tidak berdasarkan nafsu duniawi semata2.


Asas2 & niat melaksanakan poligami itu sendiri haruslah ikhlas, jujur sejak dari mula. Tiada penipuan walau dimana2 pihak.


Disini saya ingin kongsi tip2 buat adik2 atau anak2 perempuan diluar sana yang mungkin akan atau sedang dijerat oleh lelaki buaya darat yang telah bertitle suami orang.


TAPI AWAS tidak semua ciri2 ini mewakili sikap2 suami orang yang buaya darat, ada juga yang bersikap poyo tanpa mempamerkan ciri2 yang dinyatakan.

Sedikit tip untuk wanita mana tahu rupanya anda 'ter'bercinta dengan suami orang.

1. Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia khuatir terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara mara.

3. Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi.

4. Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card) dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal.

5. Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

6. Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen kereta.


7. Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luarbiasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

8. Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di kongkong oleh isterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan (tafsir sampai ke dalam kata orang tua).

9. Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya.


Wahai wanita2 kaum sejenis saya, berhati2lah dalam memilih jodoh. Madu memang manis jika betul2 dinikmati tetapi akan menjadi pahit bak hempedu jika tidak dihayati.


Elakkanlah bercinta dengan suami orang seboleh yang mungkin, tetapi jika sudah ditakdirkan ( takdir yang tidak boleh dielak) layarilah & payungilah mahligai poligami itu dengan sebenarnya.


Pandai2lah membawa diri bahawa diri anda hadir kemudian, jangan jadi seperti kaduk naik junjung atau seperti sikudung mendapat cincin.


Berkongsilah dengan makna sebenar2nya berkongsi. Jangan dirampas serta digugat kasih sayang suami isteri serta anak & ayah.


Buat insan2 lelaki yang dihormati yang bergelar suami orang, hati2lah dalam memelihara cinta yang sedia ada jika anda terlintas mencari cinta baru.


Jangan disingkir isteri yang setia hanya kerana anda mencari cinta baru yang tidak pasti. Walau apapun kekurangan isteri anda, kenanglah sedikit jasa&pengorbanannya selama hidup dalam susah mahupun senang bersama anda.


Tambahan lagi jika isteri anda telah melahirkan zuriat anda sebagai penyambung keturunan. Sesungguhnya pengorbanan isteri anda melahirkan zuriat2 anda tiada tolok bandingnya. Tiada apapun didunia ini yang dapat membalas jasanya bertarung nyawa melahirkan anak2 anda. Nyawanya ibarat telur dihujung tanduk ketika itu. Bertarung nyawa separuh hidup manakala separuh lagi menuju kematian.


Janganlah hendaknya kerana kesilapan sebesar hama yang dilakukan membuat anda begitu mudah menjadikan alasan bermain cinta.


Gunalah sebaik2nya 9 akal, 1 nafsu yang Allah kurniakan kepada anda untuk perkara kebaikan. Bimbinglah & payungilah isteri anda yang cuma ada 1 akal berbanding 9 nafsu yang dikurniakan padanya.


Selamat Berbahagia Kepada Semua Pasangan Suami Isteri Samada Semasa Susah Mahupun Senang. Kepada Yang Berpoligami, Berkongsi Kasih Sayang & Kehidupan, Layarilah Kehidupan Kalian Dengan Penuh Tawakal Kepada ALLAH.




06 Julai 2009

Pilihanraya Kecil N41 Manek Urai

Assalamualaikum.....


Selamat Mengundi kepada semua penduduk Manek Urai. Selepas proses penamaan calon pagi tadi, PRK N41 akan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara PAS & BN.

 BN diwakili oleh Tuan Aziz Tuan Mat, 39, manakala PAS pula Mohd. Fauzi Abdullah, 50.

Status mereka disahkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Manek Urai, Adnan Hussin sebentar tadi.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya, Ismail Yaacob, pada 22 Mei lalu.

Pada pilihan raya umum 2008, Ismail menang dengan majoriti 1,352 undi menewaskan calon BN Mohamed Zulkifli Omar.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 14 Julai sebagai tarikh pengundian.

Selamat Mengundi kepada semua pengundi N41 Manek Urai. Buatlah pilihan yang bijak demi kesejahteraan Agama, Bangsa & Negara.

Kepada petugas2 Pilihanraya, selamat bertugas diucapkan....



01 Julai 2009

Hati Seorang Ayah


Assalamualaikum....

Sila klik sini khas buat insan lelaki bergelar ayah yang tidak durjana.


Semoga akan berbahagialah lelaki bergelar ayah yang benar2 bertangunggjawab pada isteri & anak2nya.

Anakku, Teruslah Maju ke Hadapan...

Assalamualaikum.....


Masih ingat pada anak ke3 saya? klik Nurul Amirah Fatin


Alhamdulillah, penghijrahannya ke sekolah baru ini adalah pilihan yang tepat. Dia saya lihat begitu bersemangat di sekolah baru ini.




Semangat untuk kembali ke sekolah bila habis cuti hujung minggu, sentiasa sibuk dengan aktiviti2 di sekolah atau asrama.


Semakin rajin menelaah buku2 pelajaran. Bila balik kerumah cuti hujung minggu pasti ada buku yang dibawa balik berbanding dahulu. Alhamdulillah.


Baru2 ini kami sekeluarga berkesempatan memberi sokongan pada Kak Uda dalam pertandingan bahas yang disertainya.


Kami hanya berkesempatan memberi sokongan di peringkat akhir. Pertemuan diantara Sekolah Dato' Haji Abdul Kader & Sekolah Menengah Agama Nibong Tebal.


Beliau dan 4 orang lagi rakannya mewakili asrama Sekolah Dato' Haji Abdul Kader dalam pertandingan Anugerah Seri Asrama Terbilang yang diadakan di Sekolah Menengah Seri Nibong, Nibong Tebal.


Sekolah Dato' Haji Abdul Kader muncul sebagai Naib Johan di malam tersebut. Jika sebelum ini penyertaan yang disertai sekolah tewas diawal pertandingan, dengan kemenangan sebagai Naib Johan pada tahun ini merupakan satu kebanggan kepada sekolah. Lepas ini tentu akan diletakkan harapan agar tahun hadapan akan menjadi lebih baik lagi.


Apa yang agak mengejutkan adalah, sekolah ini tidak pernah dapat bertahan lama dalam pertandingan sebelum ini. Diperingkat saringan sudah kecundang. Cikgu yang menguruskan group anak saya ini pun tidak membuat persediaan untuk mereka jika berjaya keperingkat seterusnya. Mereka hanya pergi sehelai sepinggang sedangkan pertandingan berlanjutan dari pagi hingga ke peringkat akhir jam 9 malam.


Mujurlah cikgu membawakan mereka peralatan siap diri setelah dimaklumkan mereka berjaya keperingkat seterusnya.


Pengetua Sekolah juga turut sama memberi sokongan diperingkat akhir mereka beraksi.


Entah kenapa tubuh badan saya seram sejuk, bulu roma tegak berdiri sewaktu menyaksikan Kak Uda menyampaikan perbahasan.


Agak menarik....owh tidak, memang menarik!


Dalam keadaan dia menyerlah diperingkat menengah ini, pencapaiannya harus saya banggakan. Tata kata Kak Uda tiada peluang sebelum ini untuk menunjukkan bakat. Dengan hanya baru baru 4 bulan dia menjejakkan kaki ke sekolah baru ini dia sudah dapat mewakili sekolah dalam pertandingan seperti ini.


Saya berharap dia akan terus sukses dalam aktivitinya dan juga dalam pelajarannya. Harap dia dapat membahagikan masa yang terbaik untuk setiap perkara.


Selamat Maju Jaya Anakku...



Kak Uda ketika beraksi dalam pertandingan bahas ASAT

bersama rakan2 bahas