New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

09 April 2011

Soalan Cepumas....

Assalamualaikum.....



Sejak berada diambang perceraian lagi, saya diterjah dengan soalan2 :


1. apa perancangan selepas perceraian

2. cepat2 kawen semula

3. jangan menjanda terlalu lama

4. jangan hidup menyendiri

5. masih muda, perlu membina keluarga baru semula

6. banyak godaan jadi janda

7. mulakan hidup baru, bila ada yg berkenan kawen je


8. banyak buaya2 diluar yg sedia menanti


bla bla bla....


Pertanyaan2 itu semakin menjadi2 selepas tarikh 31 mac hinggalah hari ini, baru 9 hari saya dalam tempoh iddah. Berpisah hidup tak sama dengan berpisah mati. Saya masih ingat sewaktu Allahyarham ayah mertua saya meninggal 10 january 1990 21 tahun yg lalu. Allahyarham mak mertua berpantang selama 4 bulan tak keluar kemana2. Allahyarham betul2 berkabung untuk mendapat pahala sebagai isteri yg kematian suami katanya pada saya ketika itu.


Tetapi mungkin berlainan keadaan bila kita berpisah hidup ataupun jika berpisah mati dalam keadaan perlu mencari nafkah hidup menyara diri & anak2. Macam Allahyarham tu ada kemampuan sara hidup jadi tiada masalah untuk dia merebut pahala tu.


Berbalik pada tajuk post saya kali ni, soalan cepumas....


Selesai solat zuhur tengahari tadi disurau tempat kerja, sambil2 berbaring dengan keadaan masih bertelekung saya ditanya soalan maut oleh seorang jemaah yang berpangkat kakak. Selalu juga bersembang2 dengannya bila bertembung disurau. Banyak juga nasihat2, pandangan2 yang diberikan pada saya. Beliau berniaga diruang legar econsave.


" jun, sejak bercerai ni, apa jun buat bila2 tiba2 stim & nafsu memuncak?"...


MasyaAllah, terduduk saya bila2 tiba2 diaju soalan begitu. Dalam pada dok terpikir2 apa nak jawab, tiba2 spontan je saya jawab...


" senang je kak, jun carilah mana2 jantan yang bila2 masa je boleh puaskan nafsu janda macam jun ni!!!"


Saya lihat terkedu muka akak tu memerhati saya yang selamba menjawab. hahahahaha, saya tahu soalannya tu tiada maksud apa2. Sejak hidup sendiri beberapa bulan yang lalu, sejak sah menjanda 9 hari yang lalu saya tidak pernah lagi menerima reaksi yang tidak menyenangkan dari rakan2 kaum sejenis saya. Baik disemua peringkat, semuanya masih menerima saya dengan baik. Tiada pun pandangan sinis dari mereka pada saya yang telah bertitle janda. ( mungkin kerana saya janda yang tidak mengancam, dah tua & tak cantik...)


Saya ingin mengulas sedikit soalan yang diajukan pada saya. Kita hidup bertuhankan nafsu serakah kah? Kita mengawal nafsu atau nafsu mengawal kita! Saya tidak mengatakan saya wanita yang tidak bernafsu. Saya tidak mengatakan saya cukup sempurna untuk mengawal nafsu saya. Saya tidak mahu menjadi bongkak mengatakan saya mampu kendalikan semua itu. Saya wanita biasa, manusia biasa yang punya hati & perasaan. Yang punya naluri & kehendak.


Cuma saya rasa bagaimana kita mengendalikannya. Orang tua2 kata wanita bongkok sabut seperti saya kuat nafsu seksnya. Ramalan bintang meramalkan wanita taurus pantang diajak tidak pernah menolak malah selalu berkehendak. Wah! kalau dah begini, wajarkan soalan cepumas itu saya jawab begitu...


Aduh! Memang benarlah senipis kulit bawang iman & akal kita jika itulah jawapan untuk soalan begitu.


Alhamdulillah walaupun mungkin saya dilabel sebagai isteri yang berdosa kerana sudah tidak sebumbung dengan suami walaupun belum sah bercerai dahulu. Walau hakikatnya saya bukan melarikan diri, saya menetap disini dengan izinnya. Saya menetap dirumah yang dibelinya konon untuk kami diami dihari tua nanti menanti kehadiran anak menantu & cucu2 kami.


Namun saya merasakan perpisahan sementara itu banyak mengajar saya membentuk diri saya dalam mengawal nafsu. Sewaktu ada suami, masih sah bergelar isteri pada seorang suami pun saya masih mampu mengawal kehendak & naluri saya walaupun berbulan lamanya tidak di 'ziarahi' suami, sedangkan saya tahu saya masih punyai suami yang halal untuk menyalurkan kehendak.


Apatah lagi sekarang, setelah saya sah bergelar janda!! Setelah sudah terang lagi bersuluh saya hidup seorang, sendiri tanpa teman menemani dimalam sunyi. Saya sendiri melalui siang & malam. Saya sentiasa memohon pada Allah agar dikuatkan iman saya, ditahankan godaan pada kehendak & naluri saya. Masih terlalu awal untuk memikirkan soal jodoh jika hanya kerana mahu memenuhi kehendak&naluri. Masih panjang lagi tempoh iddah saya.


Walau saya selalu melawak pada adik saya agar cepat2 carikan saya jodoh, habis sahaja tempoh iddah saya 31 jun, 1 julai saya boleh naik pelamin. Saya katakan padanya mahukan orang kaya, yang dapat menjamin kesenangan hidup saya jika saya mahu kahwin lagi, kalau hanya untuk hidup susah juga baik saya sendiri saja. Saya katakan padanya, tak mahu dah pikirkan tentang cintan cintun, kalau kahwin lagipun hanya untuk memenuhi kehendak & naluri & sedikit kesenangan hidup. Apa susah kalau tak serasi berpisah jer... Apa saya kisah kalau saya jadi pengganti Liz Taylor.. kemudian kami sama2 ketawa... itu hanya monolog saya.


Adik saya selalu kata, tenangkan diri u. Perbaiki diri, bagi peluang pada diri sendiri. Dah puluhan tahun u abaikan diri demi suami & anak2. Dah ada peluang solo ni, sesuaikan diri dengan keadaan, bagi masa pada diri sendiri... Dia selalu tenangkan saya dengan kata2 itu.


Bagaimana saya mengawal diri itulah kekuatan yang Allah beri pada saya. Kesibukan kerja, kepenatan seharian ditempat kerja membuatkan saya benar2 punya masa yang amat terhad untuk memikirkan perkara yang tidak perlu saya fikirkan. Masa yang ada saya lebih fikirkan waktu saya rehat atau tidur. Malah saya lebih sanggup tak makan asalkan saya dapat tidur.


Saya benar2 menyibukkan diri saya dengan kerjaya baru saya ini. Saya bukan tidak memikirkan apa yang disoalkan kakak itu, tetapi saya harus tahu membawa diri dengan status saya. Bohonglah kalau wanita seusia saya, yang puluhan tahun punyai teman tidur tiba2 mengatakan saya tidak perlu pada keperluan naluri & kehendak. Saya wanita biasa.... Namun adakah hanya kerana saya wanita biasa, yang punya nafsu, punya naluri & kehendak itu bermakna saya sewenang2 nya merebahkan diri saya kepangkuan jantan2 durjana yang ibarat buaya menanti santapan? Buaya hanya makan bangkai, saya berdoa saya bukan bangkai yang dinantikan sang2 buaya diluar sana.


Saya mahu menjadi golongan janda yang tinggi maruah & martabatnya, bukan menjadi janda yang rendah maruah & hina dina dimata masyarakat!!!



BILA BERTALU RENTAK DIKALBU


HASRAT YANG TERSIRAT SEMAKIN KUBURU


BILA BERGEMA LAUNGAN GEMPITA


HARAPAN BERNYALA NADIKU BERGANDA


GEMURUH JIWA SEMANGAT MEMBARA


DARI PUNCAK INGIN KEANGKASA


BERKALUNGKAN BINTANG BERKERLIPAN


MENYERLAH JAUH DARI YANG BIASA


UNGKAPAN INI BUKAN SEKADAR BERMIMPI


SEGALANYA PASTI KAN TERBUKTI NANTI....


3 ulasan:

Insan Marhaen berkata...

Jun,
pandang terus ke hadapan. jangan toleh-toleh dah. dunia makin mencabar. kuatkan azam dan tekad. tunjukkan yang terbaik kepada dunia..yeah...

hrusli61 berkata...

MM eloklah apa yang diungkapkan itu. Jadilah wanita solehah dan gunakan peluang ini untuk lebih beribadah membuat kerja dakwah. Doa dan kesabaran menjadi agenda berterusan.

GEGAK GEMPITA GURUN DI LANGIT
TAPI SAYANG HUJAN TAK JADI
TERGERAK LANGKAH DI MEDAN SENGIT
SUSAH SENANG TETAP DIHARUNGI

BALIK RUMAH PETIR MENYABONG
MENGAPA MASUK DI BAWAH MEJA
MOLEK HIDARI CAKAP YANG SOMBONG
AGAR TERLINDUNG SELAMAT SENTIASA

MaMa MoDeN berkata...

salam sahabatku berdua,
terima kasih atas nasihat, doakan jun tak patah sayap, tak patah paruh dalam meneruskan kehidupan...
doakan jun tak sesat dlm jalan yg terang, doakan jun tak tersasar dalam pegangan.....