New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

06 April 2011

Perkara Buruk & Baik Dalam 1 Hari....


Assalamualaikum...

Setiap rabu bermula jam 9 hingga 10 pagi ada meeting untuk semua staf. ( saya lebih suka meeting ini dipanggil taklimat ). Semua staf beratur dihadapan kaunter cashier dan mendengar supervisor2 semua department & manager memberi taklimat, harapan2 mereka pada staf.

Tepat jam 9.45 taklimat habis, semua staf kembali ke department masing2 untuk tugas2 yang sedia menanti. Cashier mempunyai 15 minit masa setiap pagi untuk mengira modal tunai yang diberi untuk buka kaunter. RM500 harus dipastikan cukup, tidak lebih & tidak kurang supaya nilainya akan tetap sama apabila kaunter ditutup sale nanti.

Sebaik sahaja habis mengira, customer pertama datang. Kemudian ke2, ke3 hingga ke 8.

Tiba2 supervisor saya Cik Melati namanya datang membawa miller yang penuh dengan contengan saya semalam. Semalam saya bertugas dikaunter free gift, berada disini memang agak membosankan. Maka apabila banyak masa terluang ada sajalah kerja yang selain kerja wajib yang dilakukan cashier yang bertugas disini, termasuklah saya.

Cik Melati bertanya sambil menunjuk miller tersebut, siapa yang tulis. Saya menjawab saya yang tulis sambil meruap darah panas, malu dimuka saya. Kenapalah saya terlupa nak ambil simpan miller tersebut.

Darah saya semakin gemuruh apabila Cik Melati ajak saya masuk ofis, katanya boss nak jumpa. Adoi!!!...

Tak pernah saya rasa malu camni. Pertama memang salah saya menulis, meluah nukilan di miller tersebut. Kedua saya malu, catatan saya dibaca orang lain. Apatah lagi boss tempat saya kerja.

Saya duduk dihadapan boss sambil menahan rasa malu, debar & sedikit takut. Pagi2 dah nak kena marah.

Sambil tersenyum ( saya tak tahu apa makna senyuman boss tu ), boss pesan kat saya dia kata lain kali kalau nak menulis jangan tulis kat miller. Ambil kertas kosong & menulislah. Miller tu dicetak untuk iklan. Saya berkali2 memohon maaf, boss kata memang ada bakat jadi penulis, teruskan bakat tu. Adoi!!!

Selepas itu supervisor asyik mengusik2 saya dengan membaca2 semula apa yang saya tulis & nukilkan.

Kerja berjalan seperti biasa. Customer agak kurang hari ini.

Lebih kurang pukul 12, suara boss kedengaran di walkie talkie cashier meminta Junaidah Kassim & 4 orang lagi cashier masuk ke ofis. Alahai!! Apa plak salah yang saya lakukan ni!! Dalam 1 hari 2 kali dipanggil masuk ofis.

Sampai dipintu ofis kelihatan beberapa orang lagi staf dari department lain sedang beratur menunggu giliran masuk bilik boss. Adik2 cashier memberi peluang saya masuk dulu.

Sebaik masuk, boss menyerahkan sekeping surat tertulis " Pengesahan Jawatan". Terdapat butir2 maklumat baru tentang pengesahan saya yang ditandatangi boss di surat tersebut. Serta merta keluar Alhamdulillah dari mulut saya dihadapan boss.

Alhamdulillah, comfirm juga saya akhirnya setelah berkerja di Econsave Bandar Puteri Jaya ini selama 5 bulan 21 hari. Selepas ini akan ada sedikit peningkatan gaji, saya akan berpeluang dapat bonus & yang penting saya ada cuti tahunan 12 hari setahun.

Saya rasa bangga dengan pengesahan ini. Tidak pernah saya kerja bermajikan. Saya nak simpan surat pengesahan ini dalam bingkai gambar. Mungkin bagi orang lain tidak bermakna apa2 setakat kerja begini, tapi bagi saya ianya amat bermakna.

Terima kasih Econsave.....










3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tahniah mama!! =)

azza_irah berkata...

Tahniah Mama..
akhirnya...kesabaran membuahkan hasil yang manis kannn...:))

Tanpa Nama berkata...

MM

Tahniah kerana telah disahkan jawatan.

Wowww ... shopping sakan nampaknya. Anak dara sunti yang bertudung "pink" tu anak MM ke ..???