New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

20 Oktober 2009

Doa Buat Seorang Teman

Assalamualaikum.....

Beberapa hari lalu saya menerima panggilan dari seorang 'teman'. Sudah agak lama kami tidak berhubung samada dialam nyata atau dialam maya. Mungkin kerana urusan & kesibukan masing2, tambahan lagi beliau berada diluar negara.

Ketika saya bertanya bila nak tamatkan zaman bujang, sebab usia dah lanjut dia mengusik dengan menyatakan tak jumpa lagi orang macam saya.....

Saya tahu itu sekadar usikan. Sudah beribu kali saya nyatakan pada dia, jangan jadikan saya sebagai contoh untuk mencari calon isteri. Saya katakan pada dia, apalah yang ada pada saya ni untuk dijadikan contoh. Rupa tak ada, pelajaran jauh sekali, harta? Sekupang dua adalah. Agama? Sekadar melakukan perkara wajib, I'ALLAH.... Selain semua keistimewaan seorang wanita yang tiada langsung pada saya, saya hanyalah hidup selain sebagai hamba Allah, saya hanya punya harta yang paling saya sayang iaitu rumahtangga saya. Suami & anak2, itulah saja yang berharga yang saya punyai.

Kepada teman ini saya selalu katakan, jangan pula memilih sangat. Wanita telah dinisbahkan lebih ramai dari lelaki. Pilihlah saja yang berkenan dihati. Saya katakan pada dia, lelaki bersuami punya ramai yang berkeinginan nak tambah isteri oleh kerana ramainya kaum wanita takkan dia yang bujang terlalu susah membuat pilihan.

Kalau dia berkahwin sekurang2nya kuranglah wanita bujang yang mungkin sedang mengintai2 suami orang ataupun suami2 yang sedang mengintai2 wanita lain kononnya dengan alasan membantu wanita lewat usia dari jadi andartu.

Kepada teman saya itu, sudah ramai juga kenalan wanita yang saya rekomenkan. Semuanya tak menjadi. Hai teman! Dengarlah nasihat popular ini.

JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEPERTI SAYYIDATINA FATIMAH RA....KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYYIDINA ALI RA.

TAK PERLU MENCARI TEMAN SECANTIK BALQIS..... ANDAI DIRI TAK SEHEBAT SULAIMAN,

MENGAPA MENGHARAPKAN TEMAN SETAMPAN YUSOFF.....JIKA KASIH TAK SETULUS ZULAIKHA.

TAK PERLU MENGHARAPKAN TEMAN SETEGUH IBRAHIM..... ANDAI DIRI TAK SEKUAT SITI HAJAR

DAN MENGAPA DI DAMBAKAN TEMAN HIDUP BAK SITI KHADIJAH KALAU DIRI TAK SESEMPURNA RASULULLAH SAW.

BIMBINGLAH DIRINYA DAN TERIMALAH KEKURANGAN ITU SEBAGAI KEUNIKAN,

CARILAH KEBAIKAN PADA DIRINYA, DAN BERSYUKURLAH

KERANA DIPERTEMUKAN DENGANNYA.

TETAPLAH BERDOA PADA TUHAN AGAR DIA AKAN TERUS

MENJADI MILIKMU........

2 ulasan:

insan_marhaen berkata...

ha.. ha.. ha...

Itu adalah ketawa sinis untuk lelaki yang berkata sedemikian.

Tanpa Nama berkata...

Bagiuh la naa