New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

22 Oktober 2009

Mereka Tak Peduli!



Assalamualaikum.....


Sudah agak lama saya tidak kekedai runcit, 7 E , Happy Mart atau kedai2 yang mempamerkan tempat letak rokok dikaunter. Ialah, sejak tidak membuat kuih jualan ni, suami yang banyak kekedai atau ke pasar.


Tetapi baru2 ini saya masuk ke 7 E, saya agak terkejut melihat kotak rokok yang mempamerkan gambar2 bahaya merokok. Semua jenis rokok menggunakan kotak yang ada gambar begitu.


Memang ada dengar, sempena kempen anti merokok, katakan 'Tak Nak' pada rokok Kerajaan akan mempemerkan gambar bahaya merokok dikotak2 rokok. Tapi saya tak pernah berkesempatan nak tengok, baru2 ni aja saya dapat lihat.


Kita yang tak hisap rokok pun naik ngeri tengok, tapi pelik... orang yang hisap selamba jer beli rokok tu tanpa rasa takut!


Mereka ni kalau membahayakan nyawa sendiri, bagi saya lantak ler. Tapi sebenarnya kita yang berada disekeliling mereka ni, yang menyedut asap rokok mereka yang kesannya lagi teruk.


Saya kalau ada sesiapa yang merokok berdekatan saya, tambahan lagi ditempat awam, saya sound je. Pernah semasa membawa anak saya ke Hospital sebab demam baru2 ni, dahlah kena buat saringan H1N1, ada pula peneman pesakit lain berdekatan saya selamba je hisap rokok kat kawasan Hospital tu.


" Janganlah hisap rokok kat sini, kat Hospital pun nak hisap rokok ker? Dahlah orang sakit kat sini! '.


Macamtulah lebih kurang saya warning. Budak2 muda lebih kurang anak2 saya jer umur mereka. Nasib baik mereka padamkan rokok tu, tak melawan.. kalau tak kena penampar dengan saya.


Sebenarnya Abah saya, Adik2 lelaki saya & sebilangan saudara mara berdekatan saya ramai yang merokok ni. Kalau merokok depan saya, saya cakap juga merokok tempat lain. Macam2lah juga nasihat saya bagi tentang bahaya merokok ni, tapi mereka ni lagi pandai menjawab. " orang tak hisap rokok pun mati!' kata mereka.


Abah saya kalau saya balik, dia dok batuk2 bila saya kata abah janganlah hisap rokok batuk. Abah akan kata pula, kalau dia tak hisap rokok lagi batuk!


Berada disekeliling perokok ni memang merimaskan bagi kita yang tak biasa. Bila berdekatan mereka, selepas dari itu kita juga akan berbau rokok. Jiran saya merokok, bila pintu rumahnya terbuka bau rokok akan masuk kerumah saya. Agaknya anak isteri mereka dah lali dengan bau begitu. Mujurlah suami kesayangan saya bukan perokok.. (walaupun pernah merokok bagai nak gila masa frust cinta pertama dulu... ).




gambar2 sebegini tidak langsung mendatang kesan takut pada perokok2, tambahan lagi kepada perokok tegar....

Sedikit fakta tentang bahaya merokok :


Asap rokok mengandung lebih dari 4,000 jenis bahan kimia, yang 43 diantaranya diketahui sebagai bahan kimia penyebab kanser. Beberapa bahan kimia tersebut terdapat pula pada racun serangga DDT, arsen, racun tikus, pelitur kayu dan pembersih cat kuku.

Environmental Protection Agency (EPA) atau badan perlidungan lingkungan Amerika mengkelompokkan asap rokok sebagai bahan kimia yang bersifat karsinogen (penyebab kanker) kelas A, yang di dalamnya terdapat pula asbes, arsen, benzene dan gas radon.

Asap rokok juga menjadi penyebab timbulnya penyakit-penyakit berbahaya seperti kanser paru-paru, penyakit hati, hipertensi, stroke, kanser mulut, kanser pankreas, kanser kantung kemih, penyakit ginjal dan infeksi telinga.

Secara rata-rata merokok dapat mengurangi angka harapan hidup selama 15 tahun dan jumlah kematian akibat kanser 2-4 kali lebih tinggi dibandingkan dengan orang yang tidak merokok.


Keburukan Merokok :
· Rambut Bau dan Kotor
· Penurunan indera penciuman, Flu
· Merosak dan mengotori gigi, kanser mulut, tenggorok, & bau mulut
· Kanser Paru, asthma, Penyakit paru obstruktif Kronik
· Kanser Hati
· Kanser Darah dan Ginjal
· Infertilitas dan Impotensi
· Penyumbatan arteri jantung, serangan jantung
· Kanser Oseofagus
· Radang usus, Kanser usus dan Pankreas
· Osteoporosis, Patah tulang pungung, patah tulang pinggul
· Laukemia, penurunan sistem kekebalan tubuh


Fakta-fakta yang telah dipaparkan tersebut, merupakan alasan-alasan kuat untuk segera berhenti merokok bagi yang telah terperangkap di dalamnya, dan menghindari terkena pengaruh negatif rokok bagi yang belum terjerumus dalam lingkaran maut rokok.
Pasti selepas membaca fakta2 menakutkan ini perokok tegar akan berkata " Ada Kami Peduli!"...

1 ulasan:

a kl citizen berkata...

assalammualaikum

macam mama cakaplah, yang makin takut kita2 ni, diorang tak kisah pun