New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

24 Mei 2011

Buruk < > Baik... Tahniah < > Takziah... Gembira < > Sedih?.....

Assalamualaikum...

Benarlah kadangkala apa yang kita hajatkan samada baik atau buruk selalunya Allah makbulkan tunai. Tiada kredit2. Tetapi setelah hajat, harapan kita tertunai kenalah bersyukur. Walaupun kadangkala yang tertunai itu tidak sepenuhnya kita dapat. Mungkin separuh2 sahaja. Itulah resam dunia yang harus kita terima. Tak semua apa yang kita nak akan tertunai sepenuhnya. Yang pasti harus percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya... ya.. hikmah!

Semalam saya bermonolog ketika melihat shif morning saya hari ni ditanda M-F ( morning to full ). Saya amat berharap dapat balik awal hari ni. Kalau balik morning saya akan punch 6.45 camtu. Entah kenapa rasa malas nak buat OT, lagipun memang dah lama saya tak balik awal petang. Selalunya shif morning akan menjadi full.

Ketika jam lebih kurang pukul 11 saya dipanggil masuk ofis. Sesiapapun bila dipanggil masuk ofis pasti akan rasa semacam, saya sendiri rasa berdebar2. Sambil berjalan hati dok berfikir2 apa kesalahan & kesilapan yang saya lakukan semalam.

Masuk saja ofis, supervisor memandang saya dalam pandangan yang lain. Lama beliau terdiam yang membuatkan saya semakin berdebar2. Sehelai kertas dikeluarkan & dihulurkan pada saya meminta saya baca & ditandatangani. Tiba2 airmata saya bergenang, hanya bergenang dikelopak mata... Mungkin menunggu masa untuk ianya mengalir.

Saya diarahkan ditukar dari cashier department ke frozen department berkuatkuasa hari ini atas alasan peluang peningkatan jawatan. Memandangkan saya tiada kelayakan kelulusan untuk peningkatan jawatan melalui cashier department, maka saya perlu bertukar department. Jika terus di cashier saya tiada peluang kearah itu kerana kursus2 yang akan ditawarkan melalui cashier perlukan kelayakan kelulusan yang selayaknya.

Hakikatnya saya tak mau jawatan, saya sayang & seronok berada di cashier. Saya tertanya2 mengapa tiba2!! Adakah saya melakukan kesalahan, kesilapan?.. Kerja2 saya di cashier tak bagus kah selama lebih 7 bulan ni. Saya merayu tidak ditukarkan, saya mahu kekal disini. Saya sayangkan department ini. Tapi saya hanya orang bawahan, arahan tetap arahan. Walaupun kata mereka demi kebaikan kerja saya tapi sehingga tengahari saya masih belum mampu menerima kenyataan ini, airmata saya terus mengalir.

Saya terus diminta ke frozen, belajar dengan lebih dari sepatutnya. Kalau sebelum ini saya sekadar membantu disini tetapi mulai sekarang saya harus belajar lebih dari yang sepatutnya. Inilah dunia tetap saya mulai saat itu. Tetapi hati, perasaan saya masih terasa sebak. Mujurlah saya memang sudah mesra dengan keluarga frozen kerana selalu juga dihantar kesini jika tiada kaunter. Mereka semua menyabarkan saya, memberi harapan, mengalu2kan kehadiran saya menjadi keluarga mereka. Rasa bersalah pulak bila mereka melihat saya menangis & mereka berkata frozen bukan teruk sangat. Lagi happy kat sini, tiada tekanan nak pikir duit ringgit semua. Lagipun penukaran saya ada kebaikannya demi peningkatan jawatan. Macam2 cara & kata2 mereka baik yg tua atau muda memujuk saya yang semakin teresak2 menangis apabila semakin galak dipujuk.

Hinggalah akhirnya department head frozen Mr Andy namanya datang kepada saya. Dia juga mengalu2kan kehadiran saya. Katanya jangan risau I"Allah dia akan jaga saya katanya. Katanya jangan risau, jangan nangis, jangan susah2 hati, ada hikmahnya, kena ingat Allah ada. Mr Andy ni saya rasa seorang penganut hindu yang kuat. Didahinya sentiasa ada cat putih & merah tu. Tapi sejak saya berkerja disini kata2 I'Allah, MasyaAllah, AstaghfirAllah, Allah sentiasa saya dengar dari mulutnya.

Setelah Mr Andy menyabarkan saya YaAllah barulah airmata saya tak mengalir lagi. Malulah saya jika seorang majikan hindu memberi nasihat seperti itu saya masih tak mahu terima. Akhirnya selepas waktu rehat tengahari, saya sudah boleh terima hakikat penghijrahan ini. Malah saya pulak diusik oleh rakan2 sekerja baru, mereka kata amboi!!! Boss pujuk baru nak diam. hehehehe.

Sememangnya saya begitu, hati & perasaan saya bila sudah sayang dengan sesuatu akan sayang sesungguh hati. Selama 7 bulan lebih ni saya amat sayangkan cashier department, bila mahu beralih sayang ni memang amat berat buat saya. Saya akan cari jalan untuk hilangkan sayang saya pada department lama & sayangkan department baru saya mulai esok.

Oleh kerana sudah bertukar department, saya minta izin supervisor disini untuk balik morning hari ni. Permintaan saya mereka tunaikan. Saya janji dengan mereka akan buat OT mulai bulan baru nanti. Sesungguhnya frozen department memang banyak kerja menanti, buat OT amat dialu2kan. Saya nak berehat dulu hari ni, mulai 26hb akaun bulan baru akan dimulakan. Esok saya akan mulakan hari baru saya di department baru setelah harapan saya nak balik rumah sebelum matahari terbenam tertunai hari ini....




3 ulasan:

Guru berkata...

Semoga terusan sukses mama moden.. Kuatkan hati dan semangat

MaMa MoDeN berkata...

salam
terima kasih cg kl, I'Allah akan hadapi apa jua...slagi nyawa dikandung badan... lbih hebat dr ini pun tlh MM lalui & hadapi kan...:) sukses juga buat cg...

Tanpa Nama berkata...

Salam mama ...

Okeylah kita ambil positif kata-kata pihak pengurusan bahawa tujuan pertukaran mama ni untuk beri peluang/kemudahan naik pangkat. Tapi, kalau setelah beberapa bulan tiada perubahan yang berlaku, apa ditunggu lagi, 'kita bako aje' bak kata usop wilca.

Akak melawak aje tu. Walau di manapun mama berada, walau dalam situasi apapun, semoga Allah sentiasa merahmati hidup mama dan putera puteri sekelian.

Sari..