New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

15 Oktober 2010

Merekalah Penawar Hati.....


Assalamualaikum....

Dalam menghadapi suka duka kehidupan yang telah Allah tetapkan untuk kita, pasti akan ada sesuatu yang bisa menjadikan kita mempunyai semangat untuk terus melangkah.

Selain hanya padaNya kita memohon segala sesuatu, insan2 disekeliling kita sudah tentunya juga menjadi penyebab utama... Bagi saya selain suami tercinta, anak2lah yang menjadi sumber kekuatan. Walau apapun saya, siapapun saya dimata suami & anak2, namun jauh disudut hati saya merekalah yang menjadi penyebab untuk saya terus bersemangat.

Tanpa mereka sememangnya saya menjadi tidak tentu arah. Telah saya melalui detik itu lalu, walau mendapat sedikit ketenangan dari mengadap kerenah & mehnah, tapi hakikatnya saya amat merindukan anak2 saya. Saya rindukan suara mereka, gelak tawa mereka, gurau senda mereka, sakat mereka pada dua adik2 kecil mereka.

21 tahun melalui alam rumahtangga tanpa sedikit pun berenggang dengan mereka adalah satu tempoh yang amat panjang saya lalui. Mereka membesar dihadapan mata saya 24jam!!

Waktu ini sebenarnya saya amat rindukan anak2 saya.. Tata, Angah, Kak Uda, Kak Teh & Kak Cik. Masing2 punya tanggungjawab masing2 di U & Sekolah mereka. Walaupun Kakak & Adnin sentiasa ada bersama saya, kadang2 saya juga amat merindui mereka. Menatap wajah mereka, merenung mata mereka hati saya menjadi sebak kerana nasib mereka tidak seperti kakak2 & abang mereka dahulu. Namun ini sahaja cara yg saya ada untuk meneruskan kehidupan ini.

Tak sabar menunggu waktu cuti nanti untuk bersama2 mereka. Walau keadaan telah banyak berubah, tapi saya tak mau suasana bersama mereka juga turut berubah. Saya rindu nak masak makanan yang mereka nak makan. Setiap hari ada saja menu yang mereka mahukan. Saya amat berharap ada rezeki yang lebih ketika mereka berkumpul hujung tahun ni agar apa yg mereka nak, tak menghampakan untuk saya tunaikan, I'Allah...

Kaki saya terus berusaha melangkah hanya kerana mereka ini, selagi hayat saya masih ada......



empat anak dara pingitan saya, tanpa saya sedar masa pantas berlalu... sedar tak sedar mereka sudah menjadi anak2 saya yang meningkat remaja. Adakah saya berjaya menjadi mama yang boleh mereka banggakan??....

anak lelaki sulung saya yang sudah menjadi anak bujang teruna. Memang begitu cepat masa berlalu. Sesungguhnya Angah banyak membantu saya dalam menghadapi saat2 cemas perubahan yang telah saya hadapi, dia tak pernah jemu memujuk saya ketika berada disisi saya, sesungguhnya saya amat terasa berjauhan dengannya ketika & saat ini.....

dua sibuah hati pengarang jantung saya yang sentiasa bersama saya ketika ini. Walau hakikatnya mereka seperti tidak tau apa2, namun kadangkala mereka mendakap saya dengan erat ketika melihat saya sebak tiba2, mengalir airmata tiba2, mereka akan cepat2 datang pada saya & berebut2 untuk mendakap saya dengan erat. Kadangkala kata2 ucapan dari anak dara cilik saya ini tak terfikir dalam fikiran kita anak sekecil ini boleh memujuk dengan kata2 yang amat menyentuh perasaan...

Anak2ku... Mama Sayang Kalian, Mama Rindu Kalian....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bila baca blog mama dan ain.. hati jadi sebak.. saya xdapat byangkan andai kata saya terpaksa mengalami situasi yang sama seperti mama.. tapi saya yakin, dgn adanya anak2, mama mampu hadapi semua ni.. saya juga yakin yg ain juga mmpu bantu mama dgn menjadi contoh yg baik untuk adik2..


insyaAllah, semuanya akan selamat..
salam dari kejauhan..