New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

02 Januari 2010

Hari Orentasi Tahun 1 Kakak


Assalamualaikum.....


Alhamdulillah, selesai sudah Kakak menjalani orentasi bagi dia mula belajar di tahun 1. Walaupun berhadapan dengan sedikit masalah berseorangan disekolah & juga masalah pergi & balik sekolah kerana Suami saya bertukar ke sekolah lain, saya  mengharapkan Kakak dapat berdikari menjaga diri sendiri sepanjang waktu persekolahan.

Anak2 saya sebelum ni selain yang sulung, mereka akan berteman semasa berada di tahun 1. Ada Kakak2 atau Abang yang membantu memantau mereka ketika berada dialam mula persekolahan tahun 1.

Dalam saya kesian Kakak bersekolah ditahun 1 tanpa saudara, tiba2 Babanya mula ditukarkan ke sekolah lain secara mengejut. Hingga anak saya bertanya, apa pula konflik kali ni hingga ditukarkan sekolah. Maklumlah Suami saya ni kuat melawan bila ada yang dia rasa tak kena dalam mesyuarat dan sebagainya.

Tetapi tadi sewaktu disekolah menemani Kakak, saya hanya mendengar keluh kesah rakan2 sekerja Suami yang merasa kehilangan. Tidak pula saya mendengar sok sek sok sek hal yang tidak elok mengenai pertukaran Suami. Ialah pertukaran yang mengejut secara tiba2. Tanpa keraian, tanpa ucapan selamat tinggal mungkin. Sedangkan guru2 yang bertukar awal aritu, telah diraikan di hotel. Suami saya kata pertukaran setiap 10 tahun katanya, entahlah saya kurang faham tentang hal2 macam ni.

Tetapi saya merasa sedikit terharu ketika sedang bersembang tentang kerisauan saya pasal Kakak yang akan keseorangan di sekolah, Ustazah Hamizah mengatakan supaya jangan risau. Ada ramai 'mama' Kakak diatas ( bilik guru ).

Saya & Suami juga sudah berbincang dengan Cikgu Mieja agar Kakak dapat menumpang pergi balik sekolah dengan Cikgu Mieja. Kebetulan pula Kakak akan mendapat Cikgu Mieja sebagai guru kelas kerana ujian yang diadakan tadi Kakak lulus & dapat berada di tahun 1 Arif, alhamdulillah, segalanya dipermudahkan.

Ustazah Noridayu juga memberitahu supaya saya jangan bimbang tentang Kakak. Dia juga akan memantau Kakak di sekolah nanti. Dia juga akan membawa Kakak balik dari sekolah nanti jika Cikgu Mieja ada hal. Syukurlah. Terima kasih pada guru2 yang juga mantan rakan sekerja Suami saya.

Mungkin Kakak tidak akan menghadapi masalah menyesuaikan diri di sekolah ini kerana dia telah menjalani Prasekolah selama dua tahun di Sekolah Kebangsaan Tanjong Tokong.

Jomlah tengok gambar Kakak berorentasi

Kakak bersemangat memulakan alam baru persekolahan sebenar setelah 2 tahun berada di Prasekolah disekolah yang sama


Saya juga sedikit teruja menghantar Kakak ke tahun 1, mungkin kerana sudah lama saya tidak menghantar anak ke tahun 1.

Kak Cik, kakak pada kakak sudah pun akan ke tingkatan 1 tahun ini. Maknanya sudah 6 tahun saya tidak menghantar anak ke tahun 1


Kakak ceria menjalani ujian penentuan kelas, 1 Arif & 1 Bistari

Kelas Arif khusus untuk murid2 yang sudah boleh menguasai 3M sementara Kelas Bistari untuk murid yang masih belum mampu menguasai 3M

Pada awalnya tadi Kakak ditempatkan di kelas 1 Bistari, tetapi sebaik ujian selesai dia telah ditempatkan di 1 Arif


Tuan Guru Besar & Guru2 PK sedang menyampaikan taklimat kepada ibu bapa & waris murid2 tahun 1 & Prasekolah dipengerusikan Ustazah Noridayu



ibu bapa yang sama2 teruja bila anak2 menjalani ujian, hingga ada yang mahu berdiri disebelah anak untuk membantu mereka menjawab soalan & kerja yang diberikan



2 ulasan:

Maiyah berkata...

wah sronok dia nk memulakan skolah hehe

ain fathihah fhm berkata...

bestnya tgk kakak pakai baju sekolah! hehe