New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

17 Februari 2009

Tapai! oh Tapai!


Assalamualaikum.....




tapai! oh tapai!


Tetiba jer sebut tapai ni? Teringin ker?? Ada apa2 ker?? Ada orang baru nak datang ker?? ermmm, menyampah! asal teringin nak makan apa2 jer orang kata mengidam. Baru ni kat kuartes ni tak buat bubur asyura, selalunya tiap2 tahun ada anjuran surau buat secara gotong royong tapi tahun ni tak buat. Bila saya suarakan pada beberapa jiran tak dapat nak makan bubur asyura ( versi utara ) dah heboh satu sekolah saya nak sambut orang baru. Kebetulan masa tu suami saya tak sihat di sekolah, dikatakan pembawaan budak... (ada kena mengena ker?? )


Sebenarnya dah lama tak makan tapai. Dulu setiap hari Sabtu ada pasar malam kat Tanjong Tokong ni, ada satu gerai tu jual tapai pulut. Sedap sangat, manis dan isinya putih gebu. Tapi sekarang dah tak jual. Tempat lain ada jual tapi tak sesedap tempat lama tu, lebih2 lagi tapai pulut. Dulu saya tak makan tapai pulut sebab saya rasa macam muntah kucing rupanya. Tapi sejak makan yang pasar malam tu punya saya dah suka tapai pulut. Sebelum tu saya makan tapai ubi jer.



Tapi kat utara ni susah sikit nak cari tapai ubi, yang banyak dan senang nak jumpa tapai pulut jer. Tak macam di Negeri kelahiran saya Johor sana, senang dan cukup mudah nak jumpa tapai ubi. Yang paling saya suka makan selain yang mak saya buat ( mak.. jun rindukan mak ) ialah tapai ubi yang Abang Jajai buat. Abang Jajai ni selain jual tapai dia juga berjualan tempe dengan motornya seluruh kampung.



Ada sorang makcik di Kampung Sungai Pinang, Balik Pulau buat tapai dibalut dengan daun getah. Ni pertama kali saya jumpa. Selalunya saya lihat tapai dibalut dengan daun pisang. yumm... tapai makcik ni pun sedap. manis, putih, gebu....




tapai pulut ni dibalut dengan daun getah, sedap dah lama tak makan sebab dah lama tak p Balik Pulau



ish..ish.. dah tak tahan dah terliur ni.... tambah2 lagi bila tengok gambar2 ni. Bila yer nak p cari tapai???


ni tapai ubi dibalut dengan daun pisang



jeng...jeng....jeng ni isinya, yum!




mengikut peredaran zaman, dah ada juga tapai hanya dimasukkan dalam tupperware



hermmm, ni pulak isi tapai pulut. Saya pilih2 juga nak beli atau makan tapai pulut ni


Tiada ulasan: