New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

24 Disember 2008

Rindunya.....




Assalamualaikum....


saya & suami bergambar bersama adik saya Johan di hari perkahwinan mereka di Kelantan


Salam buat semua walau di mana anda berada. Entah Kenapa malam ni saya terasa rindu pada mak & abah serta saudara di kampung nun jauh di selatan tanah air. Negeri Johor Darul Takzim yang mana telah mewujudkan kelahiran saya 33 tahun yang lalu. Rindu pada kampung Bukit Banjar di Daerah Tangkak tempat saya dilahirkan. Rindu pada kampung bertuah Jementah tempat saya dibesarkan.... Rindunya.....rindu yang datang secara tiba2 jauh dilubuk hati saya. Rindu yang datang tanpa dipaksa2. Entah bila saya dapat balik menjengok mak & abah. Hanya talian telefon dapat mengubat rasa rindu. Mak, abah tunggulah jika ada kelapangan waktu dan keadaan tidak menyesakkan anakmu akan balik menemui mak & abah.



di kiri kanan pengantin mak & abah kesayangan saya

Rindu pada abah Kassim bin Jan, rindu pada mak Rubiah bt Ngalim...... mak & abah saya selalu cakap saya anak yang paling mendengar kata. Dan lagi saya tidak pernah meninggi suara pada mereka, berbanding dengan adik beradik saya yang lain. Kalau ada yang saya tak puas hati apa2 saya akan mendiamkan diri dan paling tidak saya akan menangis..... Mak, abah rasanya itulah yang saya tetap lakukan sampai sekarang. Jika saya tak mampu berbuat apa2 lagi hanya tangisan ler yang mampu saya lakukan.






ini anak lelaki sulung kak long saya bersama tata & kakak


Rindu pada kak long Zaitun & suaminya abg Saari serta anak2nya along(Mohd Fairuz), angah (Susilawati & anak2nya), uda & suaminya serta anak2nya, andak (zeety shakila), bang cik (Mohd Saiful), bang tih ( Mohd Firdaus) dan si bongsu azura.




Rindu pada alang kamarudin & isterinya kak jah serta anak2nya. Alang saya ni cukup garang sewaktu saya anak dara dulu. Dia cukup jaga adik2 perempuannya. Pantang dia tengok kalau ada lelaki kacau kami walau pun setakat menegur di pasar malam alamatnya lebam ler orang tu dikerjakannya. Agaknya macamtu juga kah dia mendidik anak2 perempuannya??
















yang ini misa maisara
ditengah tu acik saya dikelilingi anak2 saudara


Rindu pada acik Jamilah & anak tunggalnya Misa Maisara. Acik saya ni antara saudara yang menentang perkahwinan saya dulu. Dia mahu saya meneruskan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi sebelum berkahwin. Tapi setelah 20 tahun berlalu dengan melihat kebahagiaan saya bersama suami & anak2 rasanya dia telah membuat keputusan bahawa saya telah mengambil langkah yang betul 20 tahun dulu. Setiap yang berlaku dalam hidup kita berkaitan ajal maut jodoh pertemuan ALLAH dah tentukan dengan hikmah & ganjarannya. Saya juga sentiasa doakan acik saya bahagia bersama anaknya





ini ateh saya & anaknya puteri nasreen, masa ni bai balik pakistan


Rindu pada ateh Hasnah & suaminya bai Syukri serta anak2nya Puteri Nasreen & Mohd Aniq Khan. Saya kata bai sebab abg ipar saya ni orang pakistan.... pakistan yang jual karpet tu. Percaya tak saya kata jodoh kita ALLAH yang tentukan. Ateh saya ni yg bengkeng masa zaman anak daranya boleh jadi sesabar2 wanita setelah berkahwin ngan bai tu.... Dia cool jer sekarang, tak ada marah2 tak bertempat lagi. Semoga mereka bahagia selamanya......





ini atam saya & anak2nya bergambar bersama pengantin



Rindu pada atam Hamidah & anak2nya Rosham Azlan & Rosha Alia. Walaupun seorang ibu tunggal tapi atam mampu membesarkan anak2nya dengan baik. Rosham berjaya mendapat 4A 1 B dalam UPSR dua tahun yang lepas. Saya bagai tak percaya dengan kehidupan yang serba kekurangan, kurang perhatian dari mamanya yang bertungkus lumus bekerja anaknya mampu belajar dgn baik. ALhamdulillah.





dikiri kanan pengantin adik nanie & suaminya, masa ni depa belum ada anak



Rindu pada dik nanie & suaminya sahak serta anak2nya Abby & Hawa. Dik Nanie antara yang rapat dengan saya. Dia adik bawah saya. Banyak perkara yang kami kongsi bersama dalam suka mahupun duka. tapi satu peristiwa yang berlaku setahun yang lalu benar2 menguji kasih sayang kami. Syukurlah segalanya telah selesai. Kasih sayang kami bertaut kembali. Carik2 bulu ayam akhirnya bercantum semula...





ini adik saya johan di hari perkahwinan mereka


Rindu pada adik Johan & isterinya Suryani serta anaknya Syamir. Mereka ini bakal menimang cahayamata kedua dalam sedikit masa lagi. Hubungan mereka ini bagai langit & bumi. Adik ipar saya tu lulusan U tapi adik lelaki saya tu sekolah biasa je. Alhamdulillah dah jodoh mereka. Semoga mereka dapat melayari bahtera rumahtangga walau terdapat perbezaan apa pun. Lagipun adik lelaki saya tu baik & bertanggungjawab orangnya, dia pasti dapat laksana tanggujawab dengan baik.



Rindu juga pada adik Faizal & isterinya Farah serta anak2nya. Adik saya yang ni jarang saya dapat jumpa semenjak dia berkahwin. saya hanya berjumpa beliau kali terakhir ketika melawat anak sulungnya dan sekarang mereka dah ada lima anak. Hai sibuk betul dia dengan keluarganya hingga jarang balik ke kampung. Apapun semoga mereka juga bahagia selamanya.





gambar famili saya bersama pengantin di kelantan pd 20 ogos 2005 yg duduk tepi saya baju merah tulah kak long saya. Berdiri tepi abah saya tu kak jah isteri alang saya





Walaupun kerinduan saya pada mereka entah bila kan terubat saya beruntung kerana sekarang hidup saya amat bahagia dikelilingi suami & anak2 yang sayangkan saya. Tanpa mereka pasti hidup saya akan hilang serinya. Kehadiran mereka disisi saya mampu mengurangkan rasa rindu pada keluarga di selatan tanah air.



Tunggulah satu hari pastikan berjumpa.



Apa khabar orang kampung
Lama sudah tak berjumpa
Kirim2 lah berita
Semoga sihat sejahtera


waaaaaaa rindunya





P/S: kepada sesiapa yg gambarnya tak dapat di blogkan harap maaf. akan diikhtiarkan nanti bila gambar anda ada dalam simpanan komputer.






1 ulasan:

mama moden berkata...

rindu pada abah & emak semakin memuncak