New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

10 September 2011

"LoViNG CouPLe"....

Assalamualaikum.....



Kita selalu melihat pasangan suami isteri atau kekasih yang kelihatan begitu romantik. Begitu serasi pada pandangan mata kita. Kadang2 kita akan seronok, malah mungkin timbul perasaan cemburu pada pasangan itu.

Hati akan berkata 'ish, lovingnya mereka tu... ish, bahagianya mereka tu... ish, aman bahagianya mereka tu... ish, mesti hidup meraka aman bahagia, takde gaduh2!'...

Pada pandangan orang lain pada kita juga begitu. Ialah selalunya kita hanya pandang secara luaran, apa yang berlaku disebalik pandangan kita hanya mereka yang mengetahui.

Baru2 ni saya bersembang dengan seorang kawan, katanya dia dalam proses nak berpisah dengan suaminya. Sudah tentu saya terkejut, seperti pandangan orang lain secara luaran, saya juga menyangka & melabelkan pasangan ini 'LoViNG CouPLe'.. Selalu saya lihat keintiman mereka berdua, seronok melihat kebahagiaan mereka. Bila mendengar berita sedih itu sudah tentu saya terkejut.

Sepanjang 21 tahun 9 bulan saya diberi peluang bergelar seorang isteri, sejak dahulu selalu kami digelarkan kawan2, saudara mara sebagai pasangan yang romantik. 'LoViNG CouPLe'. Tidak keterlaluan kalau saya katakan kami selalu dijadikan pasangan contoh, malah tidak terlalu sombong kalau saya katakan juga keluarga kami selalu dijadikan keluarga contoh yang bahagia walau hidup dalam serba kekurangan. Syukur, sememangnya itulah yang saya rasa selama puluhan tahun ini.

Pernah semasa baru2 segala kemelut berlaku, salah seorang anak saya mengatakan pada kami, mengapa baru sekarang merasa tak bahagia. Dia mengatakan kami tipu, mereka adik beradik, kami berpura2 bahagia selama ini.

Bagi saya, tiada soal berpura2 selama ini. Saya memang bahagia. Apa yang saya pamerkan, apa yang saya lakukan bersama pasangan saya sebelum ini, itu adalah realitinya. Biasalah krisis & bertengkar dalam rumahtangga perkara biasa. Tapi takkan kita nak bertengkar depan orang kan.

Semasa situasi kami tenang, kami memang happy. Kemana2 kami bersama2. Apa saja kami lakukan bersama dalam suka mahupun duka. Dalam susah mahupun senang. Tetapi bila perang berlaku sama ada dingin atau panas, hanya kami yang tahu.

Ketika sedang berada dalam krisis, tetamu datang bertandang... perlukah dipamerkan kami sedang bertengkar??? Perlukah menunjukkan muka masam mencuka, muncung panjang macam cencurut depan tetamu??? Atau perlukah kami menghalau tetamu dengan mengatakan kami sedang berperang???... Malah kadangkala kerana tetamu yang bertandang itu, segala krisis yang kami tengkarkan akan berakhir macam tu je setelah sama2 bersembang dengan tetamu.

Begitu juga dengan anak2. Sedang marah macam manapun, tengah mengamuk macam mana pun, tengah boikot tak mau bercakap pun tapi bila melibatkan anak2, segala mogok & boikot akan berakhir dengan sendiri.

Saya mengaku saya memang bercakap kasar. Suara saya memang kuat bagaikan halilintar. Saya tak pandai berpura2 bercakap lemah lembut atau sopan santun. Apa yang saya luahkan itulah saya yang sebenarnya. Saya jenis kalau marahkan sesuatu atau apa saja, saya akan luahkan semahu2nya sehingga puas. Tapi bila semuanya sudah terang lagi bersuluh saya akan tamatkan disitu saja, tiada lagi nak sambung2.

Sebab itulah apabila semua ini terjadi dalam apa yang kami bina selama puluhan tahun, begitu ramai rakan taulan saudara mara yang amat terkejut!!! Mereka sama sekali tidak menduga sehingga begini jadinya. Kalau mereka menyangka begitu apatah lagi saya kan!!! Tapi hakikatnya ini semua adalah benar2 kejadian, bukan cobaan!!!

Kesimpulannya apapun kita dilabelkan oleh masyarakat sekeliling, cubaan tetap cubaan, dugaan tetap dugaan. hidup ini ibarat roda, berputar mengikut paksinya. Hidup & ketentuan kita telah ditakdir & dijalurkan...

Kepada pasangan yang masih still romantis, LoViNG CuoPLe.. teruskan keintiman kalian....

Masa saya sudah berlalu... Saya sudah melakukan yang terbaik yang saya mampu setakat kemampuan saya. Kini saya hanya menunggu janji Allah yang tentunya pasti!!!...

Jika ada peluang kali kedua buat saya merasai nikmat kasih sayang itu, nikmat disayangi & dikasihi saya pasrah....


3 ulasan:

insan_marhaen berkata...

Kiranya MM macam ibu_suri la. Suara macam halilintar. Kalau marah, mulut tak memang tak cover insuran.

Begitulah, Allah itu Maha adil. Di pasangkan ibu_suri dengan IM yang lebih suka diam dan lambat marah ( tapi lambat sejuk ).

Kerana itu agaknya, kami masih kekal sebagai pasangan hidup selama 26 tahun!

MaMa MoDeN berkata...

salam IM
kalau ikut keserasian mcm tulah, itu yg MM rasakan slama ni.. tapi hakikat sebenar kami hanya btahan setakat itulah...

walau kini leteran, suara halilintar itu dikatakan sering dirindui smula, smuanya tak bmakna lagi....

Apapun MM akan tetap begini...mengapa perlu berubah utk org lain jika diri kita memang semulajadi begini, kalau ada keihklasan pasti akan tau & faham dimana lembutnya kita....:)

Makbonda berkata...

Selamat hari raya maaf zahir dan batin,Semoga Allah menerima segala amalan kita.

"Ya Allah, jika segala kesusahan dan keperitan ini mendekatkan aku dengan-Mu, janganlah engkau mengurniakan aku kesenangan dan kemudahan kerana aku takut aku akan jauh dari-Mu lantaran kelalaian dan kealpaanku."