New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

16 Mei 2010

Ucapan Terakhir Buat Guruku....

Assalamualaikum...


Setiap 16 mei semua guru2 di Malaysia diraikan & diberi penghargaan menyambut hari guru. Tugas murni yang tiada galang gantinya dengan apa saja pekerjaan di dunia ini...

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa....Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta.....Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara.....Jika hari ini seorang ulama yang mulia.....Jika hari ini seorang peguam menang bicara.....Jika hari ini seorang penulis terkemuka.....Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa.....Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa.....Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca......

Siapalah kita tanpa seorang guru, tanpa seorang cikgu yang mengajar mendidik kita dari tidak tahu apa2 hingga kita tahu semua perkara. Jika hebat berjaya kita pun hingga kehujung dunia, kadangkala cikgu yang menjadikan kita insan berjaya masih setia dengan tugasnya sebagai seorang cikgu...

Hidup saya selama 23 tahun ini dikelilingi ramai2 insan2 bergelar cikgu. Waima suami kesayangan saya adalah seorang cikgu sejak 23 tahun lalu. Sebelum menjadi suri hatinya saya sudah mengenalinya sebagai seorang cikgu selama 2 tahun. Hinggalah saya menjadi suri hatinya pada 4 jun 1989 hingga sekarang, saya isteri seorang cikgu. Saya amat bangga bersuamikan seorang cikgu...amat bangga hingga sukar saya luahkan dengan kata2. Tiada siapa yang dapat memahami rasa bangga saya, tiada siapa.

Dari seorang cikgu yang mengajar saya, hinggalah menjadi suami... saya banyak dididik, diasuh, diajar apa2 saja perkara oleh suami saya. Dari hal hukum hakam agama, rumahtangga, hal keluarga, anak2 & sebagainya. Dia bukan saja suami malah cikgu saya dalam kehidupan saya selama 21 tahun ini.

Setiap tahun sejak 23 tahun lalu, saya tidak pernah lupa mengucapkan selamat hari guru buat beliau. Walau tiada hadiah berharga yang mampu saya berikan, tetapi saya bangga setiap kali mengucapkan 'selamat hari guru bang'.. padanya. Saya suka mengucapkan kata2 keramat itu pada beliau..

Tetapi hari ini, 16 mei yang sama... sambutan yang sama... saya rasa amat sedih untuk sama2 meraikan bersama beliau. Saya sedih untuk mengucapkan kata2 itu padanya. Tak sanggup rasanya saya ucapkan buat kali terakhir.

Status cikgu yang dipegangnya selama 23 tahun ini akan berakhir menjelangnya bulan mei ini. Bertukar kerjaya sebagai pegawai di pejabat memang bukan impian saya sebagai seorang isteri. 21 tahun dahulu saya berkahwin dengan seorang cikgu, bukan pegawai. Impian saya hingga kesudah saya mahu bersuamikan seorang cikgu.

Namun apakan daya, itu impian & cita2nya. Peluangnya membina kerjaya dengan pangkat yang lebih baik. Tidak fahamkah saya dengan kehendaknya?? Tidak mahukah saya suami yang saya sayang menaik tarafkan kehidupannya?? Tidak bersyukurkah sayang dengan kejayaan seorang suami?? Apakah saya mahu menyekat kejayaan seorang suami??...

Tidak... saya tidak pernah menyekat atau menghalang setiap gerak langkah & atur kakinya menimba ilmu & kejayaan. Saya selalu menyokong setiap langkah yang diambil untuk meninggikan taraf hidupnya hingga jarak kejayaan, taraf kehidupan, tahap akedemik kami semakin jauh.

Sebaik kami ditunangkan selepas 5 mac 1989, suami dipanggil temuduga maktab. 3 bulan selepas perkahwinan kami, suami ditawarkan kemasukan ke maktab perguruan. Selama setahun saya ditinggalkan suami kerana melanjutkan pelajaran dimaktab. Dengan sarat mengandung anak sulung, saya hidup sendirian tanpanya. Sebaik anak sulung kami lahir baru suami berkesempatan membawa kami bersama, kami hidup dalam serba kekurangan & seadanya..

Lahirnya anak ke 4, suami melanjutkan pelajaran keperingkat diploma di Bangi selama setahun. Kami sekeluarga ikut menetap disana. Berbagai ujian & dugaan hebat berlaku disini hingga kami hampir kehilangan apa yg telah kami bina.

Setahun kemudian, selepas lahir anak ke 5 suami menyambung pelajaran keperingkat ijazah dengan membuat PJJ. Kami hidup dengan apa adanya, serba kekurangan namun agak senang berbanding sebelum ini.

Sepanjang suami melanjutkan pelajarannya, saya tidak pernah menghalang. Terus memberi sokongan jika diperlukan...

Tetapi mengapa yer, hingga peringkat ini saya seakan2 tidak menyokongnya. Orang yang baru mengenalinya setahun jagung pula beria2 menyokong & merestuinya. Khianatkah saya sebagai isteri??

Saya bukan tidak menyokongnya. Tetapi salahkan saya berasa sedih kerana akan kehilangan statusnya sebagai seorang cikgu. Kerjaya cikgunya telah berdarah daging dalam urat nadi, jiwa & perasaan saya. Saya hidup bersama seorang cikgu selama 21 tahun, mengenalinya sebagai seorang cikgu selama 2 tahun sebelum itu.

Suami menceritakan, ada seorang cikgu cina disekolah barunya ini melahirkan rasa sedih kerana akan kehilangannya disekolah ini. Suami saya digambarkan sebagai seorang yang baik sebagai seorang cikgu. Nah! cikgu cina ni baru mengenali suami saya selama 5 bulan sudah merasakan begitu. Apatah lagi saya yang sudah mengenalinya sebagai seorang cikgu selama 23 tahun.

Berbagai suka duka, susah senangnya sebagai seorang cikgu saya turut sama melaluinya. Apa saja hal2, kisah2 disekolah, ragam kerenah cikgu & murid saya seakan turut sama merasainya. Memanglah siapapun tidak akan faham perasaan saya....Dia bukan sahaja tidak mahu lagi menjadi seorang ustaz, malah jadi cikgu pun tak mahu lagi.

Apapun kepada suami nan tercinta, selamat hari guru bagi kali terakhir isterimu ini ucapkan. I'ALLAH selagi bernama isteri..sokongan, dokongan, semangat akan terus isterimu ini berikan, walaupun akan ada insan lain yang akan lebih menyokongmu selepas ini. Malah kerana sokongan baru itulah tindakan senekad ini dirimu lakukan....

Terima kasih buat semua ilmu yang telah kau berikan. Halalkan setiap satu darinya. Budi & jasamu sebagai guruku amat aku sanjung tinggi...

Semoga dirimu terus berjaya dalam apa saja bidang yang diceburi....

Selamat Hari Guru, Cikguku Sayang...




Tiada ulasan: