New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

07 Mac 2010

Keindahan Bersama Mu Bersama Anak2 Kasih SMKA(p) AlMashoor

Assalamualaikum.....

TARIKH : 26 & 27 HB FEB 2010

TEMPAT : KOMPLEK TABUNG HAJI, BAYAN LEPAS

PESERTA : 170 ORG
IBUBAPA : 90 ORG

PENGENDALI : KELAB REMAJA JIM, PULAU PINANG

FASILITATOR : 17 ORG

Pada 26&27 febuari 2010 yang lepas saya berkesempatan menjadi petugas bersama seorang waris ibu & dua orang guru yang membantu pengendali program Keindahan Bersama Mu (KBM) di Komplek Tabung Haji Bayan Lepas.

Program KBM yang diadakan selama 2 hari 1 malam itu adalah anjuran PIBG SMKA(p) AlMashoor dengan kerjasama pihak sekolah.

Alhamdulillah projek yang saya sendiri bentangkan melalui Biro Sahsiah sejak tahun lepas lagi akhirnya berjaya dilaksanakan pada awal tahun ini. Kejayaan program ini diadakan adalah antaranya adanya sokongan padu, komitmen yang kuat dari YDP sendiri. Tahniah & terima kasih yang tidak terhingga kepada En Saari bin Din.

Tahniah & terima kasih juga kepada Puan Pengetua, Ustazah Solehah Awang & semua guru2 yang bersama menjayakan program PIBG ini.

Terlebih2 lagi tahniah kepada anak2 SMKA(p) ALMashoor yang digelarkan adik2 kasih dalam KBM ini. Tahniah kerana begitu menghayati setiap slot & modul yang dibentangkan kepada kalian. Tahniah kerana berusaha untuk memperbaiki diri kalian walaupun dalam masa yang amat singkat. Semoga kalian akan menjaga sahsiah diri kalian dengan lebih baik diluar sana. Semoga kalian akan menjadi anak solehah, anak harapan ibu bapa & guru2.

Tahniah juga kepada pihak pengendali iaitu Kelab Remaja JIM (KRJ) yang begitu berjaya membuat setiap peserta & juga kami yang berada disekeliling kalian turut sama menghayati & menginsafi setiap slot & modul yang kalian bawa. Kami juga turut sama bersama peserta merasai rasa sedih, rasa takut, rasa bersalah, rasa kurangnya amal dalam diri, rasa takutnya mati..... I'ALLAH kita akan berjumpa lagi dimasa2 akan datang.

Terima kasih juga pihak Tabung Haji yang banyak memberi sumbangan kepada PIBG bagi melicinkan perjalanan program ini. Menginap di bilik hotel Tabung Haji yang amat selesa & juga menjalankan aktiviti dalam dewan yang begitu indah adalah diharapkan dapat memberi semangat baru kepada peserta yang hampir kesemuanya adalah pelajar yang akan menduduki peperiksaan penting tahun ini. Semoga dengan persekitaran yang berbeza dari sekolah mereka akan lebih semangat untuk study.

Sekalung tahniah juga kepada semua para dermawan & penyumbang, serta AJK PIBG yang telah bersama menjayakan program ini secara langsung atau tidak langsung. Jasa kalian akan tetap dikenang & Allah S.W.T sahaja yang dapat membalasnya.


Sessi pendaftaran yang diuruskan keseluruhannya oleh KRJ
Sempat bersarapan dahulu sebelum majlis perasmian bermula
Ucapan aluan oleh YDP PIBG, En Saari bin Din
Ucapan aluan oleh Puan Pengetua, Ustazah Solehah bt Awang seterusnya menyerahkan 170 peserta kepada KRJ untuk ditarbiyyahkan selama 2 hari 1 malam
Fasilatator2 yang begitu mesra melayan kerenah anak2 didik AlMashoor
Sebahagian guru2 yang turut hadir secara bergilir2 memantau anak2 didik mereka bersama AJK PIBG
Sessi pengenalan kumpulan seramai 14 kumpulan telah ditubuhkan dengan dianggotai sekitar 10 hingga 12 peserta setiap kumpulan
Selain aktiviti2 pentarbiyyahan yang dilakukan secara enjoy, solat berjemaah juga amat dititik beratkan kepada peserta
Antara slot yang amat berkesan kepada para peserta dalam menghargai insan bernama sahabat

Rakan sebaya yang menjadi sahabat akrab para remaja perlu dimanafaatkan kearah kebaikan
Antara yang menyentuh perasaan ketika ini, selain saling bermaafan sesama sahabat ada diantara mereka tidak segan silu saling mendapatkan antara satu sama lain & berpelukan meminta maaf sesama mereka
Airmata yang mengalir deras antara guru & pelajar ini pasti akan terpahat bahawa yang tua sayangi yang muda, yang muda harus sentiasa hormati yang tua
Pengumuman yang amat mendebarkan para peserta, penuh tragis. Ingatkan betul ada peserta yang melakukan kesalahan & akan dihukum... rupanya pihak pengendali membuat kejutan meraikan adik2 kasih yang menyambut ulangtahun kelahiran pada bulan febuari.
Selamat Ulangtahun

Aktiviti riadah tidak dilupakan

Antara slot yang amat menghibakan, penuh keinsafan dikalangan ibu bapa yang hadir diakhir program. Pertemuan pelajar & ibu bapa yang saling bermaafan adalah kemuncak berakhirnya program selama 2 hari 1 malam ini...

2 ulasan:

hentian berkata...

Sudah lama aku tak bersama KRJ. Entah mereka masih ingat padaku entah tidak...

limaumaniss berkata...

harapan moga terkesan di hati mereka..biar selamanya...bukan time program saja...kan kak?

p/s: ada juga gamba limaumaniss kt situ...hehe:)