New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

04 Februari 2010

SIAPA KAWAN KITA SEBENARNYA.....

Assalamualaikum.....


Mengapa ya, kadang2 bila kita terlalu percaya, sayangkan seseorang kawan yang kita kenal baik dialam nyata atau dialam maya tetapi akhirnya kita akan rasa diri kita dipermainkan.


Memang tidak ada salahnya kita meluahkan rasa hati, rasa luka atau apa saja rasa pada siapapun. Kadang2 orang yang kita harapkan benar2 menjadi kawan kita akhirnya orang itu menjadi duri dalam daging hanya kerana hebatnya pihak2 yang lain dalam mengadu masalah atau meluahkan perasaan.

Kadang2 orang yang kita sayang, yang kita rasa telah kita kenal hati budinya boleh berbicara seenak rasa, selembut bicara, semolek ucapan pada orang yang hanya baru beberapa detik dikenalinya.

Tetapi bila berbicara dengan kita seakan2 kita menjadi batu dihadapannya. Tidak kiralah mereka ini siapapun disekeliling kita. Bertambah parah jika bicara itu dengan insan yang berlainan jenis. Insan2 itu pula yang kita merasakan mereka kawan kita. Rupa2nya kita tersilap....

Sepatutnya sebagai kawan yang mengaku kawan, apatah lagi kita jenis kaum yang sama, status yang sama kita akan memahami juga perasaan kaum kita. Sekurang2nya jika kita saling mengenali pula, tanyalah juga pendapat & pandangan kita.

Tapi tak mengapa, tidak rugi pun hilang kawan yang begini sikapnya. Biarlah mereka terus membantu kaum yang lain lebih dari kaum sendiri. Hakikatnya Allah Maha Mengetahui. Mereka tidak berada ditempat kita, mereka tidak melalui apa yang kita lalui maka sudah pasti mereka tidak faham hati & perasaan kita. Baik sebagai kawan ataupun sebagai sesama manusia.

Apapun pada 'insan-insan' diluar sana, terima kasihlah pada apa yang telah kalian lakukan. Sesungguhnya bersyukurlah kalian dengan apa yang kalian ada, kerana ingatlah langit tidak selalu cerah....



4 ulasan:

hikmah kembara berkata...

salam ziarah......

Chik Na berkata...

harapnya Chik Na tak jadi kawan yang begitu

abu muaz berkata...

Salam.Berkawan dengan penjual minyak wangi akan terbau wangilah kita. Berkawan dengan tukang besi berbau asaplah jawabnya.

MaMa MoDeN berkata...

Salam chik na & abu muaz,
memang sedih & hati bagai ditusuk sembilu jika ada kawan yang begitu.

Kita akan rasa ditipu & dipermainkan...

Tapi takapalah mereka tak rasa, tak hadapi apa yang kita rasa & hadapi so mereka takkan tahu.

mama hanya berdoa mereka ini akan terus bahagia dgn hidup masing2...