New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

06 Februari 2010

Hai... Anakku!

Assalamualaikum....


Sudah sebulan Kakak memulakan sessi persekolahan di tahun 1. Alhamdulillah, Kakak sudah dapat menyesuaikan diri dengan baik. Setakat hilang pensil, pemadam, pembaris & pengasah pensil tu perkara biasalah bagi budak2 tahun 1 ni. Memang saya dah sediakan stok untuk barang2 tu semua. Setiap 3 hari sekolah saya akan masukkan barang2 baru dalam pensil box Kakak.

Tetapi baru2 ni, Baba ke sekolah Kakak ( bekas sekolah Baba ). Bila balik Baba bagitau saya Kakak tak buat banyak kerja sekolah yang Cikgu bagi. BM, BI, BA...

Aik! tiap2 malam saya cek buku Kakak satu persatu. Baik buku aktiviti & buku latihan. Saya pastikan Kakak habiskan semua kerja sekolah sebelum tidur.

Rupa2nya Kakak tak dapat ingat mana2 kerja sekolah yang Cikgu bagi untuk buat di rumah. Mana kerja2 yang saya suruh buat selama ini hanya kerja sekolah yang tak habis di sekolah. Jadi bila kerja sekolah tu tak habis saya tahulah tu kerja yang kena buat.

Sedangkan Cikgu2 ada bagi kerja sekolah lain. Saya dah bagitau sebelum ni supaya Kakak tandakan dibahagian nombor mukasurat tu bila Cikgu bagitau kerja sekolah yang kena buat dirumah. Tetapi Kakak tak tandakan.

Kelmarin saya ingatkan lagi Kakak supaya tandakan. Seperti biasa dia akan mengangguk faham. Dia siap kata lagi kat saya " ok mama, Kakak dah faham. Kakak dah fikir, kan Kakak ada otak". Saya nak tengok dia tandakan tak kerja sekolah di muka surat tu. Dan saya dah pastikan Kakak buat mana2 kerja sekolah yang tertinggal yang dalam pengetahuan saya.

Bukanlah nak komplen tugas2 suci murni seorang guru. Tetapi mengikut pengalaman saya yang pernah mengajar tadika dahulu, mana2 kerja yang saya mahu anak2 murid saya buat dirumah saya akan tandakan dibuku mereka. Itupun untuk murid2 yang tidak berapa faham. Mana2 murid yang sudah agak pandai menerima pesanan guru saya hanya minta mereka tandakan sendiri supaya ibu bapa tahu mana kerja yang kena anak2 mereka buat dirumah.

Baru2 ni semasa ke mesyuarat AJK PIBG di sekolah, saya bersembang dengan seorang dua guru berkaitan hal ni. Sepatutnya guru2 ditahun satu kena lebih prihatin akan tahap kebolehan anak didik mereka ditahun satu ni. Mungkin ada ramai lagi murid2 yang tidak menyiapkan kerja sekolah mereka seperti anak saya. Saya belum berkesempatan bergosip dengan ibu bapa tahun satu berkaitan hal ni.

Bukan apa, tak syoklah bila anak2 tak siapkan kerja sekolah yang diberi guru. Sedangkan kita sebagai ibu bapa tiap2 malam pastikan berada dihadapan anak memantau mereka menyiapkan kerja2 sekolah. Tetapi bila guru2 mengadu anak2 tak siapkan kerja sekolah, darah merah naik ke muka. Rasa malu pada cikgu akan menyirap naik ke muka. Sedangkan kita tak tahu mana satu kerja yang harus anak2 selesaikan.




Tiada ulasan: