New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

18 Disember 2009

Tokoh Maal Hijrah 1431

Assalamualaikum.....

Tahniah kepada Tan Sri Yusof Noor & Profesor Dr Yusof Qardawi kerana telah di anugerahkan tokoh Maal Hijrah 1431. 


Tan Sri Datuk Dr Yusof' bin Haji Md Noor 

Beliau lahir pada 1941 di Besut, Terengganu.

Pendidikan 
Beliau melanjutkan pelajar di Universiti Al-Azhar , Universiti Eins Shams dan Universiti Kaherah di Mesir dan pulang dengan Ijazah Doktor Falsafah. Beliau juga pernah mendapatkan pendidikan di Stratchlyde Business School di Scotland.

Kerjaya 
Beliau pernah menjadi guru di beberapa buah sekolah sehingga ke menara gading. Beliau menjadi pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia dari 1970-1984. Di UKM beliau pernah menjawat jawatan Dekan Fakulti Pengajian Islam dan Timbalan Naib Canselor UKM.Sekarang beliau menjawat jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah USIM. 

 
 

Presiden Persatuan Ulama Sedunia, Dr. Yusuf Al-Qaradawi dipilih sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa sempena sambutan Maal Hijrah 1431/2009M.

 
Yusuf adalah ulama, pemikir, sarjana dan merupakan golongan intelek kontemporari pada abad ini.

 Pemikir ini menunjukkan ciri ulama apabila menghafal al-Quran sejak kecil dan sering dipanggil menjadi imam dan menyampaikan syarahan agama di masjid kampungnya.

Yusuf melanjutkan pelajaran di Universiti al-Azhar sehingga ke peringkat Doktor Falsafah (PhD) dalam fiqh al-Zakat pada 1973. Beliau terpengaruh dengan pemikiran Imam al-Ghazali, Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim.

Yusuf Qardhawi lahir di Shafth Turaab, sebuah desa kecil di Mesir, pada 9 September 1926.

Beliau tidak sempat mengenal ayah kandungnya dengan baik, kerana  saat usianya baru mencapai dua tahun, sang ayah meninggal dunia. Sepeninggalan ayahnya, beliau dibesarkan oleh ibu kandungnya. Akan tetapi pada saat beliau duduk di tahun keempat ibtida'iyah, ibunya pun dipanggil Yang Maha Kuasa. 

Beruntung, ibu yang dicintainya masih sempat menyaksikan putra tunggalnya ini hafal seluruh Al Quran dengan bacaan yang sangat fasih, karena pada usia sembilan tahun sepuluh bulan, ia telah hafal Al Quran. Kemampuannya dalam menghafal Al Quran itulah yang menyebabkan kaum kerabatnya kerap memanggil Qardhawi "syaikh". 

Pendidikan formalnya dimulai pada salah satu lembaga pendidikan Al-Azhar yang dekat dengan kampungnya. Di lembaga pendidikan inilah Qardhawi kecil mulai bergelut dengan kedalaman khazanah Islam. Setelah menyelesaikan pendidikannya di Ma'had Thantha dan Ma'had Tsanawi, Qardhawi melanjutkan ke Fakultas Ushuluddin Universitas Al-Azhar, hingga lulus tahun 1952. 

Namun kerana dia sempat meninggalkan Mesir akibat kejamnya rezim yang berkuasa saat itu, gelar doktornya baru dia peroleh pada tahun 1972, dengan desertasi Zakat dan Dampaknya Dalam Penanggulangan Kemiskinan. Desertasinya itu kemudian disempurnakan menjadi Fiqh Zakat. Sebuah buku yang sangat komprehensif dalam membahas persoalan zakat dengan nuansa modern. 

Kedalaman dan ketajamannya dalam menangkap ajaran Islam ini, sangat membantunya untuk selalu bersikap arif dan bijak. Dalam buku-buku yang ditulisnya, dia selalu mendengungkan kelebihan Islam dalam segala lini. Qardhawi dengan gencar mengedepankan Islam yang toleran serta kelebihan-kelebihannya yang tidak dimiliki oleh umat di luar Islam. 

Qardhawi juga amat selektif terhadap berbagai propaganda pemikiran Barat maupun Timur, termasuk dari kalangan umat Islam sendiri. Dia bukanlah pengikut buta dari mazhab atau gerakan Islam modern tertentu. Bahkan dia tidak segan-segan berbeda pendapat dengan senior-seniornya dalam pergerakan Islam.

Singkatnya, Qardhawi memiliki pendirian yang sangat kokoh terhadap apa yang dia yakini sebagai kebenaran dan prinsip Islam, walaupun seringkali mendapat tekanan dari berbagai pihak. 

 

 

Tiada ulasan: