New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

26 Ogos 2009

Susah Sangat Ke? Tak Faham @ Tak Tahu?....

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah, hari ini sudah 5 Ramadhan. Syukur,  kita masih dapat melaksanakannya dengan penuh kesabaran. Selain berpuasa menahan lapar & dahaga kita di hidangkan dengan pahala2 melaksanakan solat sunat terawih. Hanya 1 malam berterawih di Masjid Negeri, Pulau Pinang. Malam selebihnya saya serta suami & anak2 berpeluang mengerjakan solat sunat terawih ini di Masjid Tuan Guru, Tanjong Tokong.

Agak meriah suasana berterawih di Masjid Tuan Guru. Ramai juga jemaah muslimat yang hadir. Tiap2 waktu berbuka Masjid Tuan Guru menyediakan juadah berbuka. 

Apa yang saya rasa pelik, ketika solat samada solat isyak atau pun terawih adalah kedudukan saf jemaah. Tak kiralah samada dibahagian muslimin atau muslimat. Terlalu banyak ruang2 lompong yang tidak dipenuhkan. Masing2 selamba je solat dalam saf yang putus2. Bukan satu atau dua tetapi terlalu banyak. 

Bila dipanggil memenuhkan ruang yang kosong, adalah sorang dua yang mengisinya... yang lain buat selamba je. Masing2 tetap nak bertahan di saf asal daripada bergerak memenuhkan ruang kosong.

Saya bukan arif sangat tentang ini, tetapi setahu saya saf dalam solat mesti rapat. Jangan putus, kalau boleh bahu bertemu bahu atau tapak kaki bertemu rapat antara satu sama lain. Kalau mungkin nak selesa sikit semasa duduk tahiyat bolehlah dijarakkan sedikit tapi taklah sampai lompong yang boleh lagi diisi oleh 5,6 orang jemaah.

Ada yang agak dasyat bila sebilangan jemaah yang hanya melaksanakan 8 rakaat sahaja dan berlalu pergi meninggalkan saf, jemaah yang masih mahu meneruskan solat tidak juga mengambil ruang yang kosong, tetap maintain ditempat yang sama hingga kelihatan 1 saf dia sorang je berdiri.

Saya rasa macam nak bagitau kat AJK Masjid lah... Minta dia bagitau imam sentiasa ingatkan jemaah rapat & luruskan saf sebelum bermula saf.



begini seeloknya kedudukan ketika solat

walau cara kedudukan begini adalah salah, tetapi ok juga daripada lompong 5, 6 tempat


Tiada ulasan: