New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

19 Jun 2009

Kopi oh! Kopi.....

Assalamualaikum.....


Kopi Buat Payudara Kecut....



Pengambilan terlalu banyak kafein jejas hormon dalam badan wanita. Pengambilan hanya tiga cawan kopi sehari dikatakan mampu mengecutkan buah dada wanita kerana kafein yang terlalu banyak boleh menjejaskan hormon dalam badan dan menggugat saiznya.



Kajian terbaru yang dijalankan sekumpulan penyelidik menunjukkan lebih banyak kopi yang diminum, lebih kecil saiz buah dada mereka.


Hampir 300 wanitatelah mengambil bahagian dalam kajian itu dan mereka ditanya purata jumlah pengambilan kopi sehari dan saiz payu dara mereka diukur.


Keputusan kajian itu yang disiarkan Jurnal Kanser Britain mendapati bahawa dengan hanya meminum sekurang-kurangnya tiga cawan kopi atau lebih sehari sudah cukup untuk mengecilkan saiz buah dada mereka.


Kesannya meningkat bagi setiap cawan kopi yang diminum. Hampir separuh daripada wanita dalam kajian itu menunjukkan perubahan gen yang dikaitkan dengan pengambilan kopi dan saiz payu dara mereka.


Meminum kopi boleh memberi kesan besar terhadap saiz buah dada. Kata Helena Jernstrom dari Universiti Lund, Sweden, yang mengetuai kajian berkenaan.


Wanita yang minum kopi tidak perlu bimbang buah dada mereka akan mengecut dengan cepat dalam masa semalaman.


"Ia akan menjadi lebih kecil tetapi tidak terus menghilang," katanya.


Bagaimanapun, mereka yang berpendapat boleh meneka wanita mana peminum kopi hanya melalui ukuran baju dalam mereka akan silap.


Masalahnya, ada dua ukuran bagi sehelai baju dalam iaitu saiz mangkuk dan ukur lilit jadi tidak mudah untuk anda meneka.


Wanita yang minum lebih tiga cawan kopi sehari mempunyai purata 17 peratus saiz buah dada lebih kecil berbanding mereka yang minum kurang tiga cawan sehari.


Wanita yang mempunyai saiz buah dada lebih besar paling berisiko tinggi, kata saintis berkenaan.


Bagaimanapun, kajian itu tidak dapat merumuskan sama ada meminum jumlah kafein yang banyak setiap hari juga boleh menjejaskan kepadatan buah dada.


6 ulasan:

a kl citizen berkata...

nasib baik tak hilang terus.... hehehe

zai berkata...

alamak...klu betul tntg fakta ni..takutla nak minum kopi lagi slps ni..hukhukhuk...anyway thanks mama moden for the good info..

Luth Textile berkata...

aduhai, tadi baru je minom kopi..
siap tarik lagi.. takunya..

maiyah berkata...

ye ke.. macam ni tak mau bagi anak minum kopi

MaMa MoDeN berkata...

salam,
rasanya kalau sekadar minum sesekali & tak jadikan minuman rutin tak apa kot..

mama moden sefamili pun tak amalkan sangat minum kopi ni cuma sesekali kalau terasa nak minum beli jer peket kecil tu, tupun 2,3 bulan sekali pun payah.

khas to luth: ermmm fakta ni ada kena mengena ker dgn luth?? mama confius ler plak.... luth.. luth..

ain fathihah berkata...

luth mg nk kena debik

dush3x