New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

29 Januari 2009

Selamat Tahun Baru Cina


Assalamualaikum....Saiz fon


Selamat Tahun Baru Cina kepada semua kaum tionghua di Malaysia. ermmm rasanya masih belum terlambatkan, lagipun bunyi mercun masih berdentum dentam di kawasan rumah saya ni walaupun tak sehebat tahun2 yang lepas.


Seperti perayaan aidilfitri yang disambut secara sederhana masyarakat islam tahun lepas saya rasa & percaya masyarakat cina juga menyambutnya secara sederhana berikutan kegawatan ekonomi. Dengan harga barang2 makanan yang melambung naik semua masyarakat akan lebih mengutamakan yang utama dalam semua hal.


Rasanya saya masih teringat sewaktu berada di Kampung Jementah dahulu saya antara yang turut sama mengutip angpau pada Tahun Baru Cina bersama kawan2 cina saya. Seharian saya mengikut kawan cina saya beraya. Saya turut sama teruja menyaksikan pertunjukan tarian singa dari rumah ke rumah sehinggakan kerana melihat terlalu dekat mercun yang diletupkan selepas singa mengambil angpau di pintu rumah tuan rumah, tiba2 mercun itu meletup-letup dan terpelanting kearah saya. Melecur lah juga dibahagian kaki saya.


Masih saya teringat beberapa kawan tionghua saya sewaktu di kampung dahulu. Lee Bee Lee, Xong Swee Lee, Lim Cheng Cheng ( Cheng Cheng ni amat rapat dengan saya sehingga waktu tu saya boleh melepak selamba je kat rumah dia, diapun melepak selamba je kat rumah saya... dan lagi, dulu dia ada hati kat suami saya, pernah masa kami ada urusan nak kerumah sewa suami saya, masa tu suami saya mengajar di Sek kami Sek Men Jementah, dia meminta saya meminjamkan sepasang baju kurung untuk dia pakai ). Tapi dah takdir jodoh suami bersama saya, bukan dengan dia. Sekarang diapun dah berkahwin, ada dua anak. Suaminya berbangsa tionghua juga dan mereka ada sebuah kedai runcit sekarang.


Tapi semua tu hanya menjadi satu kenangan indah, sekarang nak tengok tarian singa tu pun dah susah. Dah bertandang kerumah kaum cina pun dah tak boleh terkam macam dulu. Kena tunggu buat open house dulu, macam lah juga bila menyambut aidilfitri. Sekarang ni kena tunggu tuan rumah buat open house dulu baru merasa manis nak bertandang kalau tak bimbang tuan rumah tak buat persediaan untuk menerima tetamu. Kecuali di kampung2, kanak2 masih tidak segan silu menyerbu rumah siapa saja untuk mengutip duit raya.


Semalam 28 Januari saya, suami dan kak cik serta kakak ke rumah terbuka Cikgu Seah Li Im di Tanjong Tokong ni saja. Cikgu Seah adalah rakan sekerja suami saya di Sekolah Kebangsaan Tanjong Tokong. Beliau menyediakan khusus makanan yang ditempah dari ketering melayu untuk meraikan rakan melayu islam. Kami antara tetamu yang awal sampai kerana pada jam 2 ptg suami saya ada mesyuarat takrawnya di Sek Keb Permai Indah. Pertama kali bertandang kerumah Cikgu Seah, cantik betul rumah Cikgu Seah, Terima kasih Cikgu. Gong Xi Fat Choi.


Gong Xi Fat Choi juga diucapkan kepada semua guru2 tionghua di Sek Keb Tanjong Tokong. Cikgu Khoo Lee Shee, Cikgu Teh Ai Peng, Cikgu Medeline Chin, Cikgu Yeu Ah Guat. Juga jiran saya Sir Chong yang mengajar di SMKA(p) Al-Mashoor dan Uncle King sekeluarga.


Gong Xi..... Gong Xi



yang sedang menerima hadiah tu Cikgu Seah Li Im

yang sedang menerima hadiah Cikgu Medeline Chin

yang sedang menerima hadiah Cikgu Yeu Ah Guat


yang sedang menerima hadiah Cikgu Khoo Lee Shee


Tiada ulasan: