New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

21 Jun 2011

Serba Salah....

Asalamualaikum....

Perbualan ringkas pada pertemuan yang amat singkat bersama Mak & Abah selepas 72 hari saya memegang status janda.

Abah kata..... " Sampai hati, masa nak ambik dulu, ambik cara elok dari tangan abah... tapi bila dah taknak, lempor je macam dah tak ada mak abah & keluarga, tak datang hantor pulang semula kat tangan abah......Baliklah dok sini dengan abah & mak ko, kat sana tu jauh2 dok sorang2, sakit pening nanti saper nak tengok!!! ko tu dah berada dibawah tanggungjawab abah semula tau tak?"

Saya kata " tak apalah bah, orang wakilkan dia pulangkan diri sendiri kat abah. Bukan dia tak nak orang, orang yang tak nak dia lagi, biarlah kita doakan dia dapat apa yang dia nak & bahagia dengan jalan yang dia pilih...."

Mak kata " kenapalah boleh jadi macam ni!! Tak pikir susah payah nak kawen dulu, turun naik pejabat agama minta kelulusan nak kawen sebab bawah umur, seminggu lagi nak kenduri, kad jemputan dah edar, belanja kenduri dah penuh rumah, mak andam dah tempah, tapi pejabat agama masih tak luluskan. Menapak abah ko g pejabat agama merayu supaya diberi kelulusan baru dapat. Ni anak dah berderet, tak lama lagi nak dapat menantu, cucu jadi camni plak!! Dah, dah jangan pikir2 lagi, meh balik dok sini dengan abah, dengan mak. Pintu rumah ni sentiasa terbuka untuk ko. Nanti kalau mak ngan abah dah takde ko doklah umah ni!!!

Saya kata ...." nak buat camna mak, dah takdir. Orang dah tak kuat nak bertahan lagi. Orang dah penat, biarlah dia bahagia dengan hidup baru dia...."

Disebalik semua perbualan itu, jauh disudut hati saya berkata....

Sanggupkah saya tinggalkan bumi SP ni demi semua kata2 perbualan itu. Sanggupkah saya tinggalkan bumi SP yang akan membuatkan saya semakin jauh dari 7 permata2 hati saya. Berhijrah bermakna saya akan berjauhan dalam tempoh yang lama baru dapat bersua dengan mereka....Dalam keadaan sekarang bersama mereka sekurang2nya dua minggu sekalipun rasa rindu sudah membuak2. Lebih2 lagi pada dua sikecil itu.

Bila difikirkan mungkin ni masanya saya dapat melapangkan diri menjaga mak abah yang sudah tua, yang saya tak pernah pun punya kesempatan menjaga mereka lantaran saya berkahwin terlalu awal meninggalkan mereka & memikul tanggungjawab baru mungkin saya akan berkata inilah masanya! Saya boleh membasuh berak kencing mak & ayah mertua semasa hayat mereka, tetapi orang tua sendiri saya tak berkesempatan menjaga mereka walaupun sekadar sakit pening demam.

Bila difikirkan mungkin hidup baru saya berada di sana, ditanah tumpah negeri kelahiran saya, mungkin bahagia saya ada disana memang saya akan ambil jalan mudah...

Tetapi bila mengenangkan permata2 hati saya, saya benar2 berada dalam keadaan serba salah. Sememangnya suatu ketika dulu, saat2 saya sesungguhnya merasakan saya benar2 telah keseorangan, memang pernah terlintas difikiran untuk kembali kepangkuan keluarga. Ketika itu saya berfikiran singkat, apalah lagi yang perlu saya tunggu disini. Saya sudah hilang segala2nya. Hinggalah akhirnya saya yakin pasti, walaupun berjauhan dari permata2 hati saya hakikatnya saya berada dekat dihati mereka, saya masih belum & takkan pernah kehilangan mereka. Sekarang sekurang2nya sudah pasti setiap dua minggu sekali seorang dari mereka sudah tentu bersama saya setiap kali pulang bercuti dari asrama. Bersama dia, saya mengandaikan saya bersama semua permata hati saya.

Kalaulah saya benar2 merasakan, melihat permata2 hati saya bahagia seiring dengan bahagia 'mereka' tentunya saya tak berada dalam keadaan serba salah untuk BERHIJRAH......


2 ulasan:

Awanama berkata...

Memang payah untuk membuat keputusan... - cafepucino

insan marhaen berkata...

Tak kira dimana kita berada, jangan lupa jenguk dan ambil peduli mak dan abah.

Esok IM akan balik kg tengok. Entah kenapa IM rasa tak sedap hati sejak sianh tadi..

Jangan nasi menjadi bubur kerana terlajak perahu sahaja yang boleh ditarik!