New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

25 Mei 2011

Tugas Baru, Keluarga Baru... Masih Keluarga Besar Econsave!

Assalamualaikum.....

Memulakan tugas sepenuh masa di frozen bermula hari ini sememangnya sesuatu yang berlainan. Jika selama ini di undang ke frozen bila tiada kaunter di cashier department, saya hadir sebagai pembantu staf2 tetap disini, tetapi bermula hari ini wah! banyak perkara yang perlu saya belajar. Belajar dengan sesungguh hati.

Seawal pagi lagi, sebaik kaki melangkah kesini saya berazam dengan semangat baru. Walaupun sepanjang hari semalam rasa sedih amat menyelubungi diri saya apabila saja terpandang, melalui ruang cashier atau melihat rakan2 sekerja disana tetapi hari ni saya nekad untuk mula menyayangi keluarga baru saya di frozen.

Melangkah saja kaki disini, saya terus minta diberi tunjuk ajar oleh staf2 senior frozen & juga supervisor disini. Saya minta mereka beri tunjuk ajar atau suruh sahaja apa2 kerja yang sepatutnya saya buat disini, yang sepatutnya saya belajar disini. sememangnya saya tak pandai mencari kerja apa yang harus saya buat. Tetapi bila diminta buat atau diarah buat saya akan buat sehabis baik.

Akhirnya sepanjang hari saya asyik diusik oleh senior2 veteran & juga yang staf2 yg lain. Mereka kata sepanjang hari mereka tengok tiada satu masa pun yang saya duduk saja tanpa melakukan sebarang kerja. Waktu saya berhenti bekerja hanya ketika waktu rehat. Ahahlah, bila mereka cakap camtu baru saya perasan, tiada langsung masa senggang saya disini. Tidak seperti ketika di cashier, lebih2 lagi sekarang waktu customer kurang, terlalu banyak masa senggang saya disana. Berbanding hari ini di frozen, sejak jam 9 pagi hingga balik jam 10.30 tadi baru saya perasan, saya hanya bekerja, bekerja, bekerja.... terlalu banyak kerja yang ada yang perlu dibuat disini.

Mengikat, membungkus, membalut segala macam jenis sayur yang mulai sekarang harus saya kenali namanya, jenisnya, dari mana datangnya, no SKU nya untuk saya belajar menimbang nanti. Mengopak kelopak kobis, menyusun atur segala jenis barang2 untuk di display pada customer, memastikan kualiti setiap jenis yang di pilih customer harus yang terbaik sahaja, yang kurang elok harus di markdown kan.

Wah! tanpa saya sedari juga masa terlalu pantas berlalu disini. Sekejap2 sudah rehat tengahari, sekejap2 rakan2 sudah mengajak rehat petang. Sedar2 rakan2 sudah mengajak saya menyimpan apa yang patut disimpan kerana sudah jam 10 malam. Saya seperti lipas kudung disini, menyapai apa saja yang boleh untuk saya lakukan. Sememangnya terlalu banyak kerja yang harus dilakukan disini.

Seronoknya disini, saya tidak lagi menjadi yang paling veteren seperti berada di cashier. Disana semua rakan2 memanggil Kak Jun, Kak Jun, Kak Jun... Terasa diri sedikit tua. Tetapi disini saya dipanggil Jun oleh kakak2 senior. Abang2 & kakak2 yang masih belum cekap memanggil nama saya, walau sudah selalu berjumpa sebelum ini memanggil saya adik. Hanya seorang dua saja yang memanggil saya Kakak.

Alhamdulillah, saya sudah dapat menyesuaikan diri disini walau baru satu hari. Saya sudah mulai menyayangi keluarga baru saya. Pengalaman hidup mengajar saya erti berkasih sayang. Jangan terlalu menyayangi sesuatu keterlaluan, berpada2lah kerana kadangkala semua itu akan hilang sekelip mata.

Rupanya bermula semalam, pihak pengurusan telah melakukan rombakan besar2an pertukaran semua department. Ada yang menerima dengan berlapang dada, ada yang memberontak ada juga yang 50/50 mungkin seperti saya. Ada yang protes mahu berhenti, tetapi saya tak terpikir sehingga kesitu. Saya mahu berfikir positif atas alasan yang pihak pengurusan berikan pada saya semalam. Saya bukan muda lagi, sememangnya rezeki Allah ada dimana2, tetapi saya sudah serasi disini. Bukan mudah saya nak cari kerja lain macam orang2 muda. Kalau adapun kerja lain, tak mungkin saya akan rasa serasi seperti disini.

Buat permulaan hari ni, saya tidak merasa perlunya saya berhenti kerja hanya kerana penukaran posisi kerja. Rakan2 yang lain terpulanglah apa pilihan yang mahu mereka buat, hak masing2. Saya selesa disini, walaupun balik saja kerumah tadi, selesai mandi & solat baru saya merasakan kejang kaki, sakit sendi & sakit pinggang. Mungkin kerana terlalu lama berdiri seharian. Mujurlah ada elite rias sutera balkis untuk saya sapukan bagi melegakan semua rasa. Mujurlah juga esok cuti, saya boleh berehat sesungguhnya.


Selamat Tinggal Dunia Cashier, Selamat Datang Dunia Frozen...
Patah Tumbuh Hilang Berganti....


2 ulasan:

hentian berkata...

hidup di dalam masyarakat memang perlukan keterbukaan minda dan kelapangan hati. barulah segala kesulitan yang datang dapat kita serap tanpa rasa tertekan.

mungkin nanti MM layak dipanggil MAMA FROZEN.

MaMa MoDeN berkata...

salam IM...
mama frozen... hehehe
I'Allah IM, asam garam khidupan smua ni....