New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

24 Mac 2009

Tiadakah Perasaan....


Assalamualaikum....


Beberapa hari ini tersiar berita tentang pelakon Nora Danish bersama anaknya. Saya bukanlah peminat fanatik pelakon ini, sekadar mengenalinya sekadar lalu & bersimpati dengan nasibnya yang dicerai suami ketika sedang mengandung.


Seterusnya beliau menghadapi saat2 sukar mengandungkan bayinya sendirian. Tanpa suami untuk mengadu sakit pening, lenguh sendi.


Selama beliau mengandung, sehingga melahirkan bermacam2 kisah yang dipaparkan, samada gosip suaminya bersama pelakon lain atau hubungan baiknya bersama bekas suami & keluarga mertua walaupun sudah bercerai.


Sepanjang tempoh edah yang lama, tiada usahakah mereka untuk berbaik semula sekurang2nya demi anak yang dikandung. Sekarang tempoh edahnya dah habis sebab Nora sudah melahirkan.


Baru2 ini majlis cukur jambul anaknya dibuat dirumah bekas mertuanya yang turut dihadiri bekas suaminya.


Mereka bergambar dalam suasana gembira bersama anak yang masih kecil. Mereka bergambar seperti satu keluarga yang lengkap, bahagia, aman damai.


Saya tak habis fikir memikirkan mereka ini. Kalau tiada perasaan benci, masih boleh berbaik, tiada permusuhan, boleh ambil tanggungjawab untuk membesarkan anak bersama2 walau sudah berpisah......


Takkan tiada walau sekelumit perasaan dihati masing2 untu bersatu kembali walaupun hanya demi anak yang masih kecil tu.


Takkan tiada walau sedikit perasaan saling merindu pada bekas pasangan yang pernah tidur sekatil, melayari bahtera perkahwinan walau hanya sebentar.


Takkan tiada walau sebentar cuma bermuhasabah diri untuk bersatu kembali demi cinta dan kasih sayang yang pernah tumbuh subur dahulu.... entahlah.


Orang kata mata anak, keletah anak2 boleh membuatkan hati yang marah menjadi sejuk. Perasaan benci bertukar sayang demi kebajikan anak2. Dendam, tak puas hati akan dikuburkan demi masa depan anak2. Kesilapan yang dilakukan pasangan akan kita ketepikan demi kasih sayang pada anak2.


Kesilapan yang dilakukan pasangan akan kita lupakan jika kita melihat segala kebaikan yang telah dilakukan selama bertahun2 hidup bersama susah & senang. Apalah gunanya mengenang2 sedikit kesilapan pasangan sedangkan ada berjuta lagi kebaikan, pengorbanan yang telah ditaburkan........


Tepuk Dada Tanyalah Iman......




sayang... baby secomel ini kadang2 tidak dapat melembutkan hati

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

entah.. kekadang aku pun tak faham. macamanalah mereka ni senang-senang boleh bercerai berai. tak fikir masak-masak implikasinya.