New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

03 Mac 2009

Anak.... Menantu..... Cucu.....



Assalamualaikum.....


Saya dihujani dengan pelbagai pertanyaan & persoalan bila sejak dua menjak ni saya asyik membicarakan soal masa depan anak2 saya khususnya dalam hal perkahwinan mereka. Baik dalam penulisan di alam maya ini atau bila bersembang dengan kawan2 & saudara mara.


Bila saya bercakap tentang anak2 saya, akan ada persoalan tentang perkahwinan mereka samada saya yang mulakan atau mereka yang memulakan.....


Walaupun hakikatnya saya berharap anak2 saya akan belajar setinggi yang mungkin dan mencapai kejayaan dalam hidup mereka tapi itu tak bermakna mereka harus fikirkan soal belajar saja.....


Mereka juga harus memikirkan tentang teman hidup bila sudah sampainya jodoh mereka. Mereka juga harus membentuk keluarga bahagia mereka sendiri.


Kadang2 saya serba salah juga bila bercakap soal perkahwinan anak2 saya ( kerana kadang2 saya sentiasa merasakan mereka masih tetap anak2 kecil saya ). Tapi hakikatnya waktu dan ketika itu akan sampai juga akhirnya. Samada cepat atau lembat, bergantung pada jodoh mereka.


Lagipun tak salahkan saya memikir kearah itu. Lantaran anak2 saya semuanya sedang membesar. Sewaktu saya sebaya anak sulung saya dulu saya dah ada tiga orang anak. Walaupun saya tak mengharapkan anak2 saya berkahwin seawal saya. Banyak cabaran dan dugaan yang harus dihadapi bila berkahwin diusia yang amat muda ni.


Baba mereka ada kata, baba bagi lepas anak2 kahwin umur 25 thn bagi anak lelaki dan 22 tahun bagi anak perempuan. ermmmm nampaknya saya akan jadi nenek di usia yang muda jugalah kan!! kan!!


Saya mungkin asyik memikirkan persoalan ini adalah kerana telah ramai kenalan anak sulung saya yang tidak lagi melanjutkan pelajaran sebaik habis SPM yang telah pun berkahwin dan ada yang sudah ada anak. Yang masih belajar pun saya dengar dah bertunang atau sekurang2nya saya dengar telahpun ada teman lelaki.........


Malah pada 15 mac ini dua pupu pada anak saya yang sebaya anak sulung saya akan melangsungkan perkahwinan. Jadi tak salahkan saya memikirkan kemungkinan2 bila anak2 saya akan berkahwin.


kenangan perkahwinan saya 20 tahun yg lalu

maaflah gambar sewaktu zaman jahiliyyah, tudung pun tak pakai masa majlis

masa ni nak nikah kat masjid pun depa tak bagi katanya macam orang tabligh

persandingan atas permintaan keluarga yang mahukan majlis saya diadakan secara besar2an kerana belum lagi ada keluarga saya berkahwin secara besar2an

sewaktu saya berkahwin saya telah melangkah bendul tiga kakak & seorang abang, tu yang majlis jadi macam best jer.....


1 ulasan:

Luth Textile berkata...

tudia mama..
segak bergaya dulu2 ya..
hahah..