New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

18 Oktober 2011

Jabatan Kebajikan Masyarakat.....Semoga Ada Rezeki Anak2ku!

Assalamualaikum.....

JKM... atau nama penuhnya Jabatan Kebajikan Masyarakat, satu Institusi yang ditugaskan membantu rakyat yang dalam kesusahan dari kalangan OKU, Mama Tunggal, Anak Yatim, Rakyat Miskin & sebagainya yang dirasakan layak. Saya kurang arif sebenarnya hal2 berkaitan JKM ini.

Sejak dahulu dari zaman anak2 masih kecil, kami sekeluarga tidaklah semewah mana, hidup dengan apa adanya. Kami cuba mendidik anak2 hidup dengan berjimat cermat. Makan minum, pakai mengikut kemampuan tunggak keluarga yang sendiri mencari rezeki. Jika adapun bantuan dari saya sebagai sayap kanan & kiri ketika itu tidaklah sebesar mana, cukuplah cuma sekadar lepas belanja dapur.

Maka untuk berurusan dengan JKM ini adalah sesuatu yang jauh kebarangkaliannya. Malah semua anak2 saya tidak pernah mendapat bantuan makanan tambahan atau apa2 saja bantuan yang diberi kepada kanak2 lain semasa disekolah. Malah saya merasakan jika anak2 saya dapatpun, saya amat rasakan tidak layak. Semua itu perlu dipulangkan pada yang lebih berhak, yang lebih memerlukan.

Maka dengan itu, sejak hampir setahun bergelar mama tunggal ini, saya masih kekok mahu berurusan di JKM berkaitan status saya. Nasihat dari rakan taulan agar ke JKM mendaftar sebagai mama tunggal, mohon bantuan & sebagainya saya asyik berlengah2 lantaran tak biasa berurusan di Institusi ini.

Hinggalah petang tadi, sebaik tamat shif kerja pagi saya jam 3 petang tadi, saya bergegas melangkahkan kaki ke Pejabat JKM Daerah Kuala Muda. Hanya mengikut panduan kawan dimana letaknya Pejabat JKM, saya terus kesana.

Hampir sampai ke Pejabat JKM, hujan turun mencurah2. Basah jugalah ketika kaki saya melangkah ke ruang pejabat. Sungguh cantik pejabat JKM ni. Terbuka je pintu auto tu, terpapar 3 lelaki gagah macho yang mana salah seorangnya bermisai tebal diruang pertanyaan. Agak tergugat keimanan saya.

Dalam serba kepayahan saya mengutarakan permasalahan yang mahu saya mohon dari JKM. Sebenarnya tak sampai pun 15 minit prosedur mengisi borang bantuan Mama Tunggal, tetapi kerana abang macho bermisai tebal tu perbincangan menjadi 1/2 jam. Lelaki!!! Pantang dengar status Miss J, mulalah naik tocang, terjongket2 misai yang tebal tu. hehehehe, sorry abang misai!

Apapun terima kasihlah abang misai, memudahkan urusan saya. Semoga tarikh temuduga pada 14 november nanti memberi berita baik buat saya & anak2. Jika ada rezeki anak2, adalah habuannya nanti. Sempat saya menyiapkan segala dokumen2 yang mereka mahukan.

Taklah susah sangat nak berurusan. Setahun saya rugikan bantuan yang sepatutnya saya & anak2 dapat. I'Allah... semoga Allah permudahkan.




Pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat, Daerah Kuala Muda


Tiada ulasan: