New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

11 September 2011

Selamat Berjaya.....Anak2 UPSR


Assalamualaikum.....

2001..... 10 tahun yang lalu anak sulung saya Nurul Ain Fathihah binti Mohd Roshidan melalui tangga pertama peringkat pelajarannya di sekolah rendah melalui UPSR. Walaupun 2 tahun sebelum itu pada tahun 1999 beliau telah menduduki peperiksaan penting untuk melayakkan dirinya terus melompat dari tahun 3 terus ketahun 5 tanpa perlu menduduki tahun 4. Alhamdulillah hasil dorongan Babanya yang banyak memberi perangsang & semangat beliau sendiri yang ketika itu tekun menghadiri tuisen & membuat latihan latih tubi untuk PTS, akhirnya beliau berjaya lulus dalam peperiksaan itu.

Dari tahun 3 beliau terus lompat ke tahun 5. Memang pada peringkat awal berada di tahun 5, beliau menghadapi kesukaran mengikuti subjek yang diajar guru. Daripada sejak tahun 1 hingga tahun 3, semua subjek beliau score A hinggalah pada awal2 berada ditahun 5 itu ada subjek yang beliau gagal.

Saya pernah berbincang dengan guru2 & guru besar sekolah ketika itu, ada guru yang meminta beliau cuba bertahan lagi, ada juga guru yang mencadangkan beliau turun semula ke tahun 4. Entah bagaimana akhirnya dari masa kesemasa prestasinya meningkat semula hinggalah beliau mendapat 4 A 1 B dalam UPSR. Semasa beliau menalifon saya memberitahu keputusan itu memang saya gembira hingga menangis. Beliau sememangnya agak cemerlang dalam pelajaran sejak dari peringkat awal hingga sekarang.

Sebagai anak sulung kami memang berharap beliau menjadi contoh tauladan buat adik2 dalam pelajaran, pembakar semangat untuk adik2 terus maju dalam pelajaran. Doa saya hingga akhirnya, beliau akan terus gagah maju dalam semua lapangannya dimasa depan.

2003..... 8 tahun yang lalu anak kedua saya Mohd Afnan Fathurrahman bin Mohd Roshidan melalui tangga pertama menduduki peperiksaan awal peringkat rendah dalam UPSR. Anak kedua saya ini, mungkin agaknya beliau anak lelaki, beliau tidak berapa rajin mengulangkaji pelajaran bila nak periksa seperti kakaknya.

Semasa awal2 berada ditahun 1 hingga 3, beliau dikelilingi kawan2 perempuan. 3,4 orang kawan2 perempuannya sanggup menunggu beliau didepan pintu untuk sama2 kesekolah. Ketika itu tempat 1 hingga 3 memang berada dalam tangan beliau.

Hinggalah memasuki tahun 4, beliau tidak lagi berkawan sangat dengan budak2 perempuan. Ramai sudah kawan2nya lelaki. Ketika ini pelajarannya sedikit menurun. Banyak main dari membaca buku & mengulangkaji.

Saat2 hampir menduduki UPSR, barulah saya lihat beliau tekun mengulangkaji pelajaran. Anak bujang bertuah saya ni, sejak sebelum & selepas menduduki UPSR beliau yakin akan mencapai 5A dalam UPSR.

Hinggalah semasa saya menemaninya mengambil result UPSR ketika saya sedang sarat mengandung anak ke 6, beliau mendapat 2 A 3 B sahaja waktu itu. Memang nampak wajah kecewa beliau waktu itu, saya apatah lagi sebab hingga akhir beliau yakin dapat markah penuh. Apapun saya katakan padanya, syukurlah setakat itu saja rezeki kita.

Doa saya, walaupun beliau agak sederhana dalam pelajaran, saya selalu mendoakan agar perjalanan hidupnya juga dipermudahkan. Buat anak bujang saya ini, saya sudah & akan selalu memaafkan segala salah silapnya pada saya. Saya halalkan segala air susu saya yang diteguknya. Andainya terjadi apa2 pada saya atau beliau sebagai anak, saya berdoa syurgalah tempatnya.

2005..... Anak ke tiga saya Nurul Amirah Fatin binti Mohd Roshidan juga telah menduduki tangga pertama peperiksaannya dalam UPSR. Anak ketiga saya ni sememangnya menghadapi masalah yang amat banyak dalam pelajaran diperingkat awal sekolah rendahnya. Masuk tahun 1, beliau belum boleh membaca dengan baik. Apatah lagi mengira. Sifatnya yang amat manja sebab agak lama tidak beradik amat menyusahkan proses pembelajaran padanya diperingkat awal.

Semasa ditahun 4, beliau masih belum boleh mengira & membuat matematik dengan baik. Hinggalah ditahun 6, masih banyak subjek yg kurang memuaskan. Khususnya matematik, peringkat percubaan masih gagal untuk subjek itu. Hinggalah akhirnya tugas memberi latihan latih tubi, Baba mereka serahkan pada kakak beliau.

Sehinggalah sewaktu menemaninya mengambil keputusan itu, hati saya memang berdebar2. Saya hanya mengharapkan beliau lulus untuk subjek matematik. Tak dapat A pun takapalah. Tetapi apabila masuk ke pejabat sekolah, melihat cikgu matematiknya tersenyum manis pada kami hati saya sedikit lega. Bertambah2 lega perasaan itu apabila melihat result 2 A 3 B tertera di slip. Syukur, saya puas hati dengan keputusan itu jika melihat pada susur galur kesederhanaannya dalam pelajaran.

Buat beliau saya doakan yang terbaik untuknya dalam melalui liku2 hidup perjalanan masa depan. Beliau seorang anak yang baik, tidak banyak membantah samada beliau salah atau betul.

2008..... Anak ke empat saya Nurul Adeebah Farzana binti Mohd Roshidan, menduduki UPSR. Juga melalui detik2 awal peperiksaan pentingnya. Beliau agak kasar sejak kecil hingga sekarang. Perwatakannya lebih seperti anak lelaki. Sejak angahnya masuk asrama, banyak kerja2 rumah yang memerlukan tenaga lelaki, beliau boleh diharapan. Dari kerja2 memikul atau memanjat.

Dalam pelajaran, beliau agak berpotensi. Sebelum masuk tahun 1 sudah boleh membaca dengan baik. Selalu bila subjek bahasa arab, ustazah meminta beliau membacanya kepada rakan2 sekelas.

Sehinggalah ketika baru berpindah kesekolah baru, beliau dijadikan contoh. Ada ibu bapa yang tak puas hati sebab beliau telah mengambil tempat no 1 dalam kelas yang dulunya dimonopoli anak2 mereka. Sehingga melangkah ketahun yang lebih tinggi, pelajarannya sedikit menurun.

Apapun saya hanya mendoakan yang terbaik. Hasil usahanya beliau mendapat 3 A 2 B dalam UPSR. Saya mendoakan yang terbaik buat beliau hingga akhirnya. Walau hakikatnya beliau nampak agak kasar, tegas tetapi saya tahu beliau punya hati yang lembut & mudah terusik jika tidak kena dengan caranya.

2009..... Anak ke lima saya Nurul Atiqah Farhani binti Mohd Roshidan melalui detik2 awal yang pernah kakak2 & abangnya lalui. Beliau juga agak sederhana dalam pelajaran malah tidak keterlaluan saya katakan agak lemah. Masuk tahun 1 masih belum boleh membaca. Pertuturannya juga agak pelat membuatkan proses pembelajaran agak sukar.

Turun naik dalam pelajaran peringkat sekolah rendah. Hinggalah beliau mendapat 3 A 2 B dalam UPSRnya. Satu keputusan yang saya juga tak jangka. Ketika menemaninya mengambil result, beliau menangis teresak2 dengan keputusan itu. Sampai sekarang saya tak pasti, airmata itu airmata gembira atau sedih. Bersyukurlah dengan keputusan itu, saya katakan padanya sebanyak mana usaha, sebanyak itulah yang kita akan dapat.

Pada simanja saya ini, saya mendoakan yang terbaik buat beliau. Sejak beberapa bulan ini beliaulah menjadi peneman saya setiap hujung minggu. Walaupun hanya 2 minggu sekali, saya gembira dengan kepulangannya bersama saya. Kerana beliaulah banyak perkara & keputusan penting yang mau saya ambil, beliau yang saya fikirkan dulu kerana sekarang masanya banyak bersama saya.

Dengan berakhirnya 5 permata hati saya mengambil UPSR sejak tahun 2001 hingga 2009, berakhirlah debaran hati menemani anak2 mengambil UPSR. Jarak yang jauh antara anak ke lima & keenam saya Nurul Adilah Farihah binti Mohd Roshidan yang hanya akan menduduki UPSR pada tahun 2015 nanti. Manakala Mohd Adnin Firdaus bin Mohd Roshidan akan menduduki UPSR pada 2019 nanti.

Kepada anak2 sahabat, rakan taulan saudara mara yang akan menduduki UPSR esok, saya ucapkan selamat berjaya. Buatlah solat hajat & berdoa ketika anak2 menduduki peperiksaan mereka. Pastikan jadual periksa mereka, ketika mereka sedang menjawab soalan, ada kesempatan kita berdoa buat mereka agar tenang menjawab soalan...



Tiada ulasan: