New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

12 Disember 2009

Program Gempadah Masjid Tuan Guru, Tanjong Tokong

Assalamualaikum.....

Kami Benci Dadah....

Kami Benci Padamu....

Saya telah menghadiri program Agensi Anti Dadah Kebangsaan anjuran bersama Masjid Tuan Guru, Tanjong Tokong. Program yang berlangsung sejak pagi hingga kemalam itu diberi nama GEMPADAH. Iaitu Gerak Gempur Dadah.

Ada pameran dari AADK & juga dari pelbagai badan dipersekitaran Masjid. Kerajaan mensasarkan Malaysia sifar dadah menjelang 2015. Usaha AADK & Masjid Tuan Guru ini amatlah dipuji. Tetapi saya merasakan program ini tidak menepati sasaran yang ditetapkan. Amat kurang para remaja yang hadir. Mungkin promosinya tidak menyeluruh.

Ada juga ceramah dari pihak AADK & bekas penagih yang diadakan, tetapi sayang ceramahnya diadakan ditempat tertutup. Sedangkan ketika itu para pengunjung sedang berkeliaran diruang legar pameran. Saya rasa lebih elok jika ceramah itu diadakan dipentas utama, tentu lebih ramai yang dapat manafaatnya.

Bekas penagih yang memberi ceramah adalah seorang bekas guru. Menagih selama 18 tahun & baru 8 tahun bebas dari dadah. Alhamdulillah, sekarang beliau sudah berjaya dalam hidup. Amat berkeyakinan dalam meneruskan sisa2 kehidupan. Pengalamannya yang dicurahkan pada hari itu amat bermakna. Hingga sekarang setelah 8 tahun beliau bebas dadah, rokok pun beliau tak hisap.

Cuma agak mendukacitakan, pada hari itu pengunjung termasuk 'orang kuat' Masjid tidak menghormati majlis yang dianjurkan AADK & juga di Masjid. Dalam mengendalikan majlis 'orang kuat' masjid masih menyepit & menghembus asap rokok di tempat awam. Sepatutnya hormatilah majlis AADK, janganlah menunjukkan contoh tauladan yang buruk & jelik pada orang ramai. Bukankah telah diketahui bahawa rokok adalah punca utama penglibatan penagihan dadah.

Apapun syabas & tahniah pada pihak penganjur kerana berusaha membantu kearah Malaysia bebas dadah.

acara perasmian oleh Tuan Pegawai Daerah

pemeriksaan kesihatan percuma oleh misi KKIA Tanjong Tokong

pemeriksaan mata

pameran dari Jabatan Perhilitan Taman Negara, Telok Bahang

pameran dari LPPKN

pameran dari Jabatan Keselamatan Jalanraya Malaysia

pameran Jabatan Bomba Dan Penyelamat

Jom Shoping 

peraduan mewarna kanak2

ceramah kesedaran bahaya dadah

persembahan hebat seni Silat Gayong anak2 Tanjong Tokong untuk acara perasmian

ceramah agama selepas solat isyak oleh Dr Jamnul Azhar Mulkan yang juga sahabat satu sekolah dengan suami saya di Maktab Mahmud, Alor Setar

Cik Abang saya ni segak berbaju melayu lengkap bersamping

masa saya sediakan baju ni, dia kata nak pakai baju melayu & kain pelekat je, saya kata takkan jadi pengerusi majlis nak pakai camtu!

dia kata nanti penceramah mai pakai kain pelekat je..

rupanya betul pengerusi majlis lagi bergaya dari penceramah, penceramah mai hanya berbaju melayu & berkain pelekat

Alhamdulillah, saya dapat hadir ke program ceramah ni satu keluarga bersama suami & 7 orang anak2 saya

p/s : terima kasih kepada Dr Jamnul Azhar kerana memberi peluang saya & suami bermalam dibilik hotel yang disediakan untuknya. Beliau tidak bermalam di Penang kerana bergegas balik ke Alor Setar selesai ceramah.

Terima kasih juga pada anak2 kerana memberi can pada mama & baba berbulan madu di Naza Hotel walaupun hanya satu malam.

Terima kasih juga pada Abang yang mengambil peluang ini. Samada di hotel atau dimahligai kita hatta dimanapun, ayang berharap kita akan saling sayang menyayangi selamanya walau apapun yang terjadi.

Tiada ulasan: