New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

23 Oktober 2009

Rumahtangga Sudah Hilang Perencah Kata??

Assalamualaikum.....

Dalam menyelusuri blog sahabat2 dialam maya sebentar tadi, saya tertarik dengan satu artikel yang ditulis oleh Saudara Saiful Islam atau Abu Saif. Disamping ingin menjadikan topik artikelnya sebagai tajuk komentar saya pada catatan ini saya akan petik serba sedikit catatannya. Jika ingin membaca lebih lanjut artikel beliau klik sini.

Dialog Satu :-

Isteri     : "Bang, betul ker cikgu A nak ditukarkan ke sekolah lain lepas cuti hujung tahun ni?"

Suami   : Ermmm. Ya kot!

Dialog Dua :-

Suami    : "Mana Abang letak surat khabar yang abang baca tadi?"

Isteri     : "Entah, abang yang baca".

SEMUSIM TELAH BERLALU.....

Dialog seperti ini tidak melintas kehidupan pasangan yang masih berinai di jari. Tatkala itu, bicaranya panjang-panjang. Selang seminit ada sahaja gurau senda yang memecah tawa. Itu seni berbual di musim bulan madu.

Tetapi selepas masa berlalu, perbualan menjadi semakin ringkas dan isi-isinya lebih banyak bersangkutan dengan rutin harian berbanding butir-butir baru yang menambah warna hubungan antara suami dan isteri. Jika dahulu, had 160 karakter pada SMS itu menambah sulit untuk pesan-pesan dihantar antara dua pasangan yang bercinta, kini 160 karakter itu sering sahaja berbaki. Bukan kerana banyak ringkasan ejaan, tetapi banyak ringkasan pesan.

Kadang2 keadaan seperti diatas berlaku tanpa kita suami isteri sedar. Maklumlah masing2 sibuk dengan tugas & peranan masing. Sebab saya perempuan dah tentulah kawan2 saya kebanyakannya perempuan. Lebih selamat mencurah rasa pada kawan sama jenis dari berlainan jenis. 

Kawan2 saya kadang2 bercerita, suami mereka akan menjadi sangat pendiam bila bersama anak isteri dirumah. Berjela2 si isteri bercerita itu ini, dari A-Z tapi jawapan respon dari mulut suami... aaaaa, ermmm, ok, oooo...

Tetapi menjadi sebaliknya apabila bercerita dengan kawan2 mereka samada lelaki atau perempuan. Suami mereka boleh bercerita dengan panjang lebar perkara yang si isteri sepatutnya nak tahu tadi kepada mereka berbanding sepatutnya bercerita dengan isteri sendiri.

Kadang2 suami2 mereka ni siap melanjutkan perbualan dengan bertanya... bertanya... dan bertanya lagi dengan kawan2 mereka seolah2 merekalah juara pertandingan bercerita.

Seorang isteri mahu pun suami harus bertanya, apakah isi kandungan kata-kata hariannya kepada pasangan?

Arahan?

Suruhan?

Permintaan?

Larangan?

Kritikan?

Ermm tutur kata dalam perbualan suami isteri juga memain peranan. Tapi biasalah hati manusia ni, serapat mana pun kita, seerat mana pun kita waima dengan suami atau isteri sendiri yang tidur sekatil, berkongsi selimut & bantal, manalah kita tahu sepenuhnya kehendak mereka. Tambahan lagi ketika berlaku perang dingin, benda yang kita dah tahu pun kita buat tak tahu...

MINIT-MINIT PENENTU.....

Selepas berpisah separuh hari kerana komitmen kerja, memilih perkataan yang betul sebagai pemula bicara di minit-minit awal pertemuan amat penting. Tetapi setelah 12 jam tidak bertemu, dan kalimah yang menyambut pertemuan ialah ‘arahan’ biar pun arahan itu logik, perlu, dan tidak mempunyai apa-apa niat yang tidak baik, ia tetap tabiat yang mampu menghambarkan hubungan perkahwinan.

Kadang2 bertahun setelah bersama pasangan yang kononnya telah kita kenal luar & dalamnya pun kita akan menghadapi masalah begini. Perbualan suram, perbualan hanya berada disebelah pihak. Tapi bila pihak yang selama ini beria2 bercerita itu ini mendiamkan diri tahu pula mereka berasa hati. Tahu pula menimbulkan masalah keboringan. Yang selama ini pasangan anda boring, siapa nak jawab!

Kepada yang berhadapan dengan masalah pasangan lebih suka, lebih pandai berborak dengan orang lain lebih dari bersembang dengan kita ni, saya rasa biarkan jer. Sesekali kita pun boleh bersikap macamtu. Buat tak tahu jer, kalau ada apa2 yang kita tahu. Sesekali jangan bercerita dengan pasangan, bila dia tanya kenapa tak bagitau, jawab je, laaa tak tanya. Baru dia pula tahu perasaan kita yang dibuat umpama melukut ditepi gantang!




2 ulasan:

Hajjah Noraini @Nanie berkata...

Salam ziarah. Luahan dan kebenaran dalam tulisan n2 nih..Emm..auntie dah kawin 32 tahun..Banyak suka duka yg auntie dah lalui..tapi yg pasti auntie bersyarat dengan suami..
1. Kiss me on the forehead or cheeks with Assalamualaikum is the first word utter to me or vice versa.

2. Misunderstanding should not be carried away more than a day. Always apologise..

3. Auntie always will ask him..anything that i should improve and he do so..i too will let him know what is his weaknesses

Emm anyway..nice reading yr blog

MaMa MoDeN berkata...

salam auntie,
saya bersyuku dgn apa yg ada skrang, walaupun kdg2 sbagai manusia biasa datang juga perasaan sensitif, tambahan lagi bila usia smakin tua ni...

hhehehehe apapun, syukur dgn kebahgiaan yg ada