New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

30 Ogos 2009

Memberi&Menerima Nasihat, Terima Kasih Anakku...

Assalamualaikum.....


Alhamdulillah, saya dapat juga melakukan solat terawih secara berjemaah di masjid malam tadi. Sejak petang, entah kenapa badan rasa malas, tak larat. Nak masak pun malas, pukul 6 lebih baru masuk dapur. 

Tapi kerana suami&anak2 gagahkan juga masak seala kadar. Punya malas, tak larat, sampai lauk dah siap masak 7.15, rupa2nya nasi tak masak lagi. Bergegas arah anak2 masak.

Akhirnya kami berbuka dengan air&roti je dulu. Lepas solat maghrib baru kami makan nasi. 

Lepas makan, dah terniat malas nak ke masjid malam ni. Ingat nak cuti. Dah berangan2 nak tidur. Suami&anak2 je nak ke masjid. Kak Uda yang mulanya pun cakap tak larat nak p, tiba2 saya tengok bersiap punya lawa.

Tiba2 Kak Uda datang kat saya yang sedang baring di katil. Dia bertegas ajak saya p juga2. Bermacam2 kelebihan yang dia ceramah kat saya jika saya p terawih di masjid & bermacam2 tazkirah juga dia bagi jika saya tak p.

Dengan gaya&pujukan manjanya yang mengalahkan seorang ustazah, tiba2 saya bangun menuju ke bilik air ambil wudhu, masuk bilik salin baju. Tiba2 hilang rasa tak larat&malas yang menggunung sejak sedari petang. Bila siap semua dah keluar ke pintu. Selalunya saya yang siap paling awal, tapi harini saya yang siap paling akhir.

Akhirnya, Alhamdulillah saya dapat juga menghabiskan solat terawih saya pada malam ke 10 ni.

Terima kasih anakku, sejuk perut mama. Semoga bila mama sudah tiada di dunia ini nanti, doa dari kalianlah yang mama harapkan untuk menerangi kuburan mama dialam barzah.


ذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له

 
Apabila mati seorang anak Adam, maka terputuslah segala amalan, melainkan 3 perkara yg dibawa pergi iaitu pahala amalan sedekah yang berkekalan(yg dilakukan semasa hayatnya masih ada), , ilmu yang dimanfaatkan, anak-anak soleh&solehah yang berdoa kepadanya. - Hadis Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah.



1 ulasan:

mencariErti berkata...

hua3.
ustazah.?
i'ALLAH