New Page 1

Selamat Datang ke Blog Mama Moden

Related Posts with Thumbnails

21 Januari 2009

Rakyat Malaysia Prihatin???

Assalamualaikum....


Tempat : Pelita Nasi Kandaq

Tarikh : 15 Januari 2009

Jam : 9.30 malam hingga 1.30 pagi

Fokus : Cikgu Hadi, Ustaz Baba, Saya & Adnin

Sasaran : Pengunjung Nasi Kandaq


Saya menemani suami ke Pelita Nasi Kandaq USM atas urusan Permainan Takraw yang diurus suami. Suami saya & kawannya Cikgu Hadi ditugaskan membuat jadual perlawanan takraw bagi peringkat zon seluruh Sekolah Daerah Pulau. Kerana bimbang kemalaman suami beria2 mengajak saya menemaninya ( hehehehe sebenarnya saya yang nak ikut saja jual mahal pada mulanya).


Sampai disana Adnin tidur, pada mulanya nak tunggu jer dalam van tapi tak logik pula. Dah agak depa mesti lewat punya selesai. Saya pun dukung Adnin dan letak atas meja Nasi Kandaq tu. Lama juga Adnin tidur dekat pukul 11 malam baru bangun. Bila dah bangun tu mula lah tak duduk diam, habis satu kedai tu dia tawaf, pekerja Nasi Kandaq tu pula melayan..........


Sambil duduk2 melayan Adnin saya membelek2 Majalah Mingguan Wanita yang penuh dengan kisah perkahwinan Mawi & Ekin. Mamak Nasi Kandaq tu pun sibuk nak tumpang tengok, depa kata kenal Mawi. Depa tanya saya Mawi ni anak raja ka? aik! tadi kata kenai....

Sambil2 tu suami saya mempelawa menggunakan laptopnya kalau2 saya nak layari internet.


Abang : Yang, ambik ler laptop kalau nak guna....

Saya : ermmm boleh juga, nanti ler ( hehehe malu2 konon tapi dalam hati mahu sangat)

Bukan apa saya malu, bimbang nanti dikata orang kemaruk pula. Macam kat rumah tak boleh nak layari internet pula. Tapi bila saya toleh kiri kanan rupanya ramai yang sedang membelek2 laptop masing2. Tak kira muda, tua, lelaki, perempuan, cina, india, melayu, arab dan sebagainya sedang menggunakan perkhidmatan WiFi di pelita Nasi Kandaq ni.


Tapi saya masih malu2 nak guna. Saya hanya memerhati sahaja suami saya & kawannya membuat jadual. Depa ni lagi dasyat, siap bawa printer lagi. Cikgu Hadi kata depa cas RM1, tak taulah untuk berapa jam RM1 tu. Akhirnya sampai mereka selesai buat kerja jam 1 lebih saya hanya memerhati mereka dan mengawasi Adnin yang cukup seronok berkawan dengan pekerja2 yang ramah tamah tu.........


Sebenarnya bukan hal diatas yang saya nak cerita. Tapi sebenarnya tentang sikap masyarakat kita ni yang prihatin atau tidak. Sekarang ni seluruh dunia sedang bercakap tentang keganasan Israel di Palestin. Mereka sedang berusaha untuk memusnahkan masyarakat Palestin di muka bumi ini. Apa yang saya perhatikan sepanjang 3 jam berada di kedai 24 jam tersebut hampir separuh pelanggan didalam kedai tersebut sedang asyik menghisap rokok dengan selamba sebatang demi sebatang. Tak kiralah mereka berbangsa melayu Islam atau bukan melayu dan tentunya bukan Islam. Yang amat mendukacitakan saya ialah dua tiga orang pak arab pun turut sama menyedut asap rokok yang jelas2 menjadi peluru2 yang membunuh rakyat Palestin ini.


sampai bilalah agaknya Rakyat Palestin akan menderita dengan kebiadaban Israel ini

Semasa saya mengambil Kak Teh di SMKA(P) Al-Mashoor pada hari Isnin yang lepas juga, ramai kalangan waris ( yang tentunya lelaki ) sedang asyik menghisap rokok sambil menunggu anak masing2. Ceh! sungguh kurang sopan ditempat publik, kawasan Sekolah macam tu pun nak merokok. Ada antaranya lengkap berpakaian sopan dan siap berkopiah lagi tapi perangai tetap tak boleh nak tinggal rokok tu. Buat malu jer kat kopiah tu....


Saya percaya jika ditanya pada mereka ni tentang keganasan di Ghaza nescaya mereka ini akan bercakap dengan berkobar2 bencikan Israel. Agaknya kalau boleh mereka sanggup ke sana berperang dengan Israel tapi sayang mereka ini tak sanggup mengorbankan rokok yang disedut........



entahlah, tepuk dada tanyalah Iman....




setiap hari bumi Palestin di bom untuk dilenyapkan oleh Israel Laknatullah


Tiada ulasan: